دلو 10, 1402 16:11 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: نشست گروه تماس منطقه ای می تواند بر طالبان برای پذیرش راهکارهای منطقه ای برای حل بحران افغانستان تاثیرگذار باشد.

داکتر سید محمد باقر محسنی کاظمی در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به برگزاری نخستین نشست گروه تماس منطقه ای در کابل با حضور سفیران و نمایندگان ویژه دوازده کشور منطقه در امور افغانستان اظهار کرد: سازوکارهای منطقه ای برای حل مسایل افغانستان دارای اهمیت ویژه ای است، کشورهای منطقه دغدغه مسایل امنیتی دارند و کشورهای جهان هم به دنبال آن هستند که برای حل مساله افغانستان به یک راهکار مشترک دست پیدا کنند.

وی افزود: به نظر می رسد دغدغه اساسی کشورهایی مانند روسیه، چین، ایران و پاکستان در مورد افغانستان موضوع امنیت است زیرا علی رغم ادعای گروه حاکم در مورد تامین امنیت، افغانستان در حال تبدیل شدن به لانه گروه های افراطی با اهداف و نیات فرامنطقه ای است به همین خاطر این سازو کارها برای درک وضعیت و حل بحران طولانی مدت افغانستان روی دست گرفته شده است.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: مخالفت عمومی در داخل افغانستان و مخالفت جریان های مخالف طالبان به عنوان یک بستر ناامنی مطرح است که می تواند چالش ها را گسترش دهد اما به صورت کلی تا زمانی که یک سازوکار جامع ایجاد نشود که در آن تمام طرف ها دخیل و شریک باشند بحران افغانستان حل نخواهد شد.

محسنی کاظمی در مورد برگزاری نشست تماس منطقه ای در کابل و محل حکومت طالبان هم گفت: این اقدام می تواند به نوعی فشار بر طالبان باشد که خلاف معیارهای بین المللی تن به یک تفاهم بین الافغانی نمی دهند تا سازوکارهای منطقه ای را برای حل بحران و ایجاد ثبات پایدار در افغانستان بپذیرند.

به گفته این کارشناس سیاسی تفاوت دیدگاه ها میان طالبان و جریان های سیاسی مخالف این گروه از یک سو و تفاوت آشکار درک وضعیت از امنیت و مسایل کلان منطقه ای بین طالبان و کشورهای برگزار کننده این نشست از سوی دیگر زیاد است؛ طالبان ادعا می کنند که حکومت فراگیر تشکیل داده و ثبات و امنیت را در افغانستان تامین کرده اند اما شاهد بروز ناامنی هایی در کشورهای منطقه هستیم که گفته می شود ریشه در افغانستان دارند ضمن اینکه کشورهای همسایه و منطقه از امنیت و ثبات پایدار در افغانستان اطمینان ندارند.

محسنی کاظمی عنوان کرد: طالبان راهبرد دوگانه ای را در پیش گرفته اند به گونه ای که از یک طرف می خواهند با ایجاد رعب و وحشت کشورهای منطقه را وادار به پذیرش واقعیتی به نام طالبان کنند و از طرف دیگر اگر موفق به این کار نشدند به سوی کشورهای دور و رقیب کشورهای منطقه بروند که این به ابهام وضعیت و سختی دستیابی به یک راهکار مشترک افزوده است.

وی اظهار کرد: مساله این است که طالبان برای حل بحران افغانستان راه حل ندارند و واقعیت های موجود را انکار می کنند و تلاش می کنند بر بی ثباتی و ناپایداری وضعیت و مشکلات افغانستان سرپوش بگذارند.

این کارشناس افغان با اشاره به حضور جمهوری اسلامی ایران در نشست گروه تماس منطقه ای و نقش این کشور در حل مسایل افغانستان هم گفت: ایران یک کشور قدرتمند منطقه ای از نظر اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی است و همسایه ای برای افغانستان است که می تواند در جهت ثبات و امنیت این کشور کمک کند.

وی اضافه کرد: تعامل و همکاری با کشور همسایه جمهوری اسلامی ایران برای افغانستان اهمیت زیادی دارد. کشورهای دور زمانی مسایل افغانستان را رها می کنند اما کشورهای همسایه و منطقه باقی خواهند ماند.

 

کلیدواژه