دلو 24, 1402 15:14 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: دولت هایی که در پاکستان روی کار می آیند و وضعیت سیاسی آن کشور بر اوضاع افغانستان تاثیرگذار است.

عزیز احمد فانوس در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری اظهار کرد: اگر در پاکستان دولتی روی کار بیاید که طرفدار صلح باشد و در آن کشور ثبات برقرار کند به نفع افغانستان است اما اگر وضعیت پاکستان بحرانی شود و فردی مثل نواز شریف که به از بین بردن ارتش افغانستان افتخار می کند بر سر کار بیاید و به اعمال تخریبی خود ادامه دهد قطعا بر افغانستان تاثیر منفی خواهد داشت.

وی افزود: عمران خان که اکنون حزب او و احزاب وابسته به آن کرسی های بیشتری را نسبت به دیگر احزاب در انتخابات پارلمانی پاکستان کسب کرده اند علاقه مند افغانستان و خواستار برقراری صلح و ثبات در این کشور است و اگر روی کار بیاید آنگونه که نواز شریف به فکر تخریب در افغانستان است نخواهد بود و با منطقه هم نسبت به سران دیگر احزاب تفاهم بیشتری دارد.

این کارشناس افغان در مورد نقش غربی ها در وضعیت پاکستان هم گفت: کشورهای غربی به ویژه امریکا و انگلیس گمان می کردند که عمران خان بازنده انتخابات پاکستان است و یا اینکه نواز شریف با احزاب دیگر ائتلاف تشکیل دهد که منجر به پیروزی اش شود.

به گفته فانوس به هر صورت به نظر می رسد که پاکستان به سوی یک بحران در حرکت است زیرا مسوول اصلی بسیاری از مشکلاتی است که در منطقه به ویژه افغانستان به بار آمده و اکنون بر این تصور است که باید تمام وقایع را در افغانستان کنترل کند که چنین نمی شود زیرا اکنون کشورهای منطقه در ارتباط با افغانستان فعال هستند.

وی تصریح کرد: چین قراردادهایی را با حکومت طالبان منعقد کرده، همسایگان از امنیت نسبی که در افغانستان برقرار شده راضی به نظر می رسند و تلاش می کنند طالبان را به تشکیل یک حکومت فراگیر وادار کنند زیرا به جز تفاهم راه دیگری در افغانستان وجود ندارد، بنابراین پاکستان هم ناگزیر است که با کشورهای منطقه کنار بیاید و ارتباطات خود با انگلیس و امریکا را کاهش دهد.

 

کلیدواژه