حوت 20, 1402 17:59 Asia/Kabul

معاون وزارت اقتصاد حکومت طالبان گفت: امضای قرارداد کاسا 1000 و اجرای آن نقش اساسی در رشد و توسعه اقتصادی افغانستان و کشورهای منطقه خواهد داشت.

داکتر عبداللطیف نظری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به امضای قرارداد طرح انتقال برق کاسا 1000 بین قرقیزستان، ازبکستان، پاکستان و افغانستان، آن را یکی از موفقیت های مهم برای منطقه دانست.

وی دلیل طولانی شدن زمان توافق تا امضای قرارداد عملیات اجرایی پروژه کاسا 1000 را اختلاف نظر بین کشورهای دخیل در این پروژه دانست و گفت: مدیریت حکومت قبلی افغانستان هم ضعیف بود اما اکنون روند پروژه با موفقیت طی می شود و این امیدواری وجود دارد که در کنار آن کار پروژه دیگر منطقه ای یعنی تاپی هم به زودی آغاز شود و این پروژه ها می تواند برای تمام کشورهای منطقه سودمند باشد.

به گفته این استاد دانشگاه پروژه کاسا 1000 فواید زیادی برای افغانستان دارد، می تواند باعث رونق اقتصادی در افغانستان شود، در ایجاد اشتغال برای نسل جوان نقش اساسی ایفا نماید و افغانستان را به عنوان حلقه اتصال منطقه مطرح کند، به این ترتیب بار دیگر موقعیت ژئواکونومیک افغانستان احیاء خواهد شد و این کشور می تواند نقش یک پل را در میان کشورهای منطقه بازی کند و بار دیگر در معرض توجهات منطقه ای به ویژه در حوزه تجارت، ترانزیت و اقتصاد قرار بگیرد.

نظری عنوان کرد: پروژه کاسا 1000 در امنیت منطقه هم می تواند نقش مهمی ایفا کند چون شکوفایی اقتصادی در منطقه و گسترش تجارت میان کشورهای منطقه باعث ثبات سیاسی منطقه هم می شود و می تواند برای افغانستان نیز نویدبخش ثبات دایمی باشد و این درک را در منطقه به وجود آورد که از طریق همکاری های تجاری، اقتصادی و ترانزیتی امکان تامین امنیت منطقه وجود دارد و می توان منافع و تهدیدهای مشترک را شناسایی کرده و به یک راه حل و تفاهم منطقه ای دست یافت.

وی اضافه کرد: این پروژه همچنان برای ایجاد اشتغال نقش مهمی دارد به همین دلیل تلاش می شود تا هرچه زودتر عملی شود و عده ای از جوانان مشغول کار شوند ضمن اینکه توجه به پروژه های اشتغال زا، زیربنایی و توسعه ای که می تواند افغانستان را به سمت بهبود وضعیت سوق دهد از اهداف عمده پیش رو است.

گفتنی است کاسا 1000 که بانک جهانی پرداخت هزینه‌ آن را بر عهده گرفته از بزرگ‌ترین پروژه‌های آسیای مرکزی به شمار می رود که قرار است برق قرقیزستان و تاجیکستان را از طریق خطوط انتقال انرژی، با طول یک هزار و 250 کیلومتر به افغانستان و پاکستان انتقال دهد؛ در چهارچوب این طرح، ده‌ها کیلومتر خطوط جدید برق در این کشورها ساخته خواهد شد.

پروژه بزرگ کاسا 1000 عمدتاً منافع کشورهایی مانند قرقیزستان، تاجیکستان، پاکستان و افغانستان را از نگاه ترانزیت و انتقال انرژی برق تأمین می‌کند. در چارچوب این طرح ده‌ها کیلومتر خطوط جدید برق در این کشورها ساخته خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود این طرح که قرار است در ماه آینده میلادی (اپریل 2024) عملیات اجرای آن آغاز شود، تا پایان سال 2026 به بهره‌برداری برسد.

 

کلیدواژه