حوت 24, 1402 10:26 Asia/Kabul

سخنگوی حکومت طالبان گفت: در حال حاضر زنان در ادارات مختلف دولتی در افغانستان مشغول به کار هستند.

ذبیح الله مجاهد در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل در مورد ادامه محدودیت ها برای آموزش دختران و کار زنان اظهار کرد: آموزش دختران نسبت به گذشته گسترده تر شده و زنان هم در ادارات مختلف دولتی مشغول به کار هستند.

وی افزود: تلاش ها برای بازگشایی مدارس دخترانه بالاتر از صنف ششم ادامه دارد که این امر البته نیازمند آمادگی و هزینه های مالی است و اجرای آن زمانبر است.

به گفته سخنگوی حکومت طالبان آموزش دختران از صنف اول تا ششم در افغانستان گسترش پیدا کرده به گونه ای که در گذشته سی درصد دختران در این مقطع به آموزش دسترسی داشتند اما اکنون همه آن ها دسترسی دارند.

مجاهد عنوان کرد: در حال حاضر تا حدی که دین اجازه می دهد زنان و دختران در افغانستان مشغول کار هستند و 24 درصد کارکنان ادارات دولتی را تشکیل می دهند که در بخش های معارف، تحصیلات عالی، پلیس، بانک، اداره های تذکره و پاسپورت، استخبارات، صحت و بخش های دیگر مشغول کار هستند، در بخش تجارت هم حضور آن ها بیشتر شده به طوری که در حال حاضر بیشتر از یکصد هزار زن در افغانستان به نوعی مشغول کارهای تجاری هستند.

این مقام حکومت طالبان در مورد نگرانی های جامعه جهانی و سازمان ملل متحد از نقض حقوق زنان و دختران در افغانستان و محدودیت های اعمال شده بر آنان هم گفت: در افغانستان حکومت اسلامی حاکم است و بر اساس احکام شریعت اسلامی مردان و زنان دارای حقوقی هستند که باید به آن ها داده شود و حکومت طالبان هم خود را موظف به ادای این حقوق می داند.

مجاهد در عین حل گفت: آنچه را سازمان ملل متحد به عنوان حقوق مردم تلقی می کند با دیدگاه های اسلامی در مورد حقوق زنان متفاوت است بنابراین آنان ابتدا باید حقوق افراد را از نگاه اسلام درک کنند و بعد اگر اعتراضی داشتند اعلام کنند، در افغانستان همه دارای حقوقی هستند که به آن ها داده می شود، امنیت برقرار است، دادگاه ها به روی مردم باز است و اتهام نقض حقوق بشر در افغانستان نادرست است و خارجی ها به خاطر اهداف سیاسی خود برخی موضوعات را به عنوان بهانه و تبلیغات مورد استفاده قرار می دهند.

وی اضافه کرد: برخی کشورها به دنبال دخالت، اعمال فشار و تحمیل سیاست های خود در افغانستان هستند که قابل اعتنا نیست و طالبان به راه خود ادامه می دهند، اکنون زمان بازسازی است و مشکلات روز به روز کاهش پیدا می کند.

 

کلیدواژه