ثور 25, 1403 14:01 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: اتهامات پاکستان علیه افغانستان در خصوص حمایت و پشتیبانی از گروه های تروریست فقط جنبه تبلیغاتی و رفع اتهام از خود دارد.

محمد یوسف امین زازی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل در خصوص اتهام پاکستان علیه افغانستان در مورد دست داشتن به حمله علیه اتباع چین در افغانستان اظهار کرد: این فقط یک اتهام است و جنبه تبلیغاتی دارد تا بگویند که آن ها هم مجبور هستند علیه افغانستان دست به چنین اقداماتی بزنند.

وی تصریح کرد: تجارب چند دهه ای نشان داده که تمام گروه های تروریستی و خرابکاری که در افغانستاناقدامات خرابکارانه انجام داده انددر خاک پاکستان ایجاد و تقویت شده اند، در حال حاضر هم داعش در پاکستان سربازگیری می کند تا علیه حکومت طالبان در افغانستان اقدام کند.

به گفته این کارشناس سیاسی یک نکته قابل توجه این است که پاکستان به نیابت از انگلیس با افغانستان دشمنی می کند و اهداف آن کشور و سایر غربی ها را پیش می برد، افغانستان با پاکستان توافقات خاصی در رابطه با مرزها و یا مسایل دیگر ندارد اما پاکستان از زمان ایجاد با حکومت های مختلف در افغانستان مخالف بوده و علیه این کشور اقدام کرده است.

زازی بیان کرد: اینکه پاکستان از ناحیه افغانستان مورد تهدید قرار دارد و یا تحریک طالبان پاکستان از طرف برخی کشورها مانند هند حمایت می شود بهانه هایی بیش نیست، پاکستان از این طریق می خواهد درآمد زایی کند چنانکه طی سال ها به خاطر ایجاد و فعالیت های تروریسم منطقه ای و جهانی در این کشور و اقدام علیه کشورهای دیگر پول دریافت کرده است.

وی تاکید کرد: افغانستان هیچ گاه پایگاه تروریست ها نبوده، آن ها را تامین و تجهیز نکرده و علیه هیچ کشوری اقدام نکرده است، ناامنی های امروز پاکستان هم نتیجه اقدامات گذشته اش است و آنچه را که کشت کرده بود برداشت می کند.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: مردم تمام کشورها خواستار صلح، امنیت، عدالت و بشردوستی هستند اما برخی دولت ها عکس این عمل می کنند، گروه های نیابتی کوچکی در منطقه و جهان وجود دارند که به خاطر اهداف شوم، غیر دینی و غیر انسانی کشورهای غربی عمل و اهداف آنان را دنبال می کنند و این اهداف تسخیر و غارت منابع کشورهای مختلف و محتاج کردن آن ها است.

وی اضافه کرد: راه حل این است که مردمان کشورها به ویژه مردمان دو طرف خط دیورند با هم نشست داشته باشند و در مورد سرنوشت خود تصمیم بگیرند، آن زمان دولت ها باید خواست آن ها را عملی کنند.

 

کلیدواژه