جوزا 23, 1403 11:32 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: در صورتی که کشورهای منطقه در رابطه با حکومت طالبان به یک تصمیم جمعی برسند، امریکا قادر به انجام کاری در برابر آنان نخواهد بود.

بلال احمد فاطمی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل اظهار کرد: اگر کشورهای بزرگ منطقه مانند روسیه، چین، ایران و دیگر کشورهای منطقه به یک تصمیم جمعی برسند و به صورت جمعی حکومت طالبان را به رسمیت بشناسند به نفع منطقه است و به این ترتیب مبارزه با تروریسم هم به آسانی انجام می شود. امریکا هم ممکن است بتواند با یک کشور مقابله کند و یا آن را تحریم کند اما در مقابل منطقه نمی تواند اقدامی انجام دهد.  

این کارشناس روابط بین الملل با اشاره به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه روسیه مبنی بر اینکه تماس با حکومت طالبان برای منافع ملی روسیه مهم است و اکنون طالبان کنترل افغانستان را در اختیار دارد و اینکه مقامات روسیه از حذف نام طالبان از لیست گروه های تروریستی سخن گفته اند، عنوان کرد: نزدیک شدن هرچه بیشتر روسیه به طالبان به نفع هردو و منافع منطقه است.

وی یاد آور شد که سیاست روس ها در مورد طالبان همواره گنگ و مبهم بوده به گونه ای که گاهی به طالبان نزدیک و گاهی از آن ها دور می شدند، گاهی هم با مخالفین طالبان دیدار می کردند و در سازمان ملل متحد با امریکا اظهار همراهی می کردند که این ابهام مناسب نبود اما روس ها درک کرده اند که دوری از طالبان به ضررشان تمام شده و کم کم مسیر خود را مشخص می کنند.

این کارشناس سیاسی بیان کرد: به روس ها می گفتیم که امریکا در صدد تقویت داعش برای تحت فشار قرار دادن آسیای میانه و سپس روسیه است، اگر روسیه به طالبان نزدیک شود و با آن ها همکاری کند به نفع خودش است و هرچه از طالبان دوری کند امریکایی ها از آن بهره برداری و به جهان اعلام می کنند که در مساله افغانستان روس ها با آن ها هماهنگ هستند و این به ضرر روسیه است.

به گفته فاطمی امریکا تولید داعش را در پاکستان سرعت بخشید و تعداد آن ها را به بیش از شش هزار نفر رساند اکنون نزدیک شدن روس ها به طالبان نه تنها به نفع طالبان بلکه به نفع خود روسیه هم است و در صورتی که روسیه طالبان را به رسمیت بشناسد می توانند در جنگ علیه تروریسم و داعش باهم همکاری کنند.

وی بیان کرد: در صورتی که روسیه با طالبان همکاری می کرد داعش در شمال افغانستان و کشورهای آسیای میانه تقویت نمی شد، به روسیه نفوذ پیدا نمی کرد و نمی توانست در مسکو عملیات تروریستی انجام دهد. اکنون هم روسیه و طالبان در همکاری باهم می توانند با داعش بجنگند و این برنامه غربی ها را که جهان را به آشوب می کشاند خنثی کنند.

فاطمی گفت: دو سال قبل هم به طالبان پیشنهاد داده که به دنبال به رسمیت شناخته شدن از سوی امریکا نباشند و سیاست های منطقه ای را دنبال کنند که اگرچه در آن زمان توجه نکردند اما متوجه شدند که این سیاست جواب می دهد به همین دلیل روابط خود را با چین نزدیک کردند و با روسیه هم نزدیک شدند.

این کارشناس افغان اظهار کرد: زمانی که طالبان به رسمیت شناخته شوند و روابط خارجی شان مستحکم شود تجارت افغانستان با خارج قانونی می شود، بانک ها فعال می شود، قراردادها اعتبار بین المللی پیدا می کند، روابط کشورهای منطقه هم مستحکم تر می شود و سطح تجارت بالا می رود.

 

کلیدواژه