سرطان 10, 1403 15:56 Asia/Kabul
  • نشست سوم دوحه برای افغانستان در سطح پایینی برگزار می شود و نتایج مثبتی نخواهد داشت

کارشناس سیاسی افغان گفت: نشست سوم دوحه در مورد افغانستان در سطح پایینی برگزار می شود و به نظر نمی رسد نتایج مثبتی برای این کشور داشته باشد.

نجیب الرحمان شمال در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به حضور ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به عنوان رئیس هیات طالبان در نشست دوحه و اینکه گفته شده در مورد نیازهای مردم افغانستان و مسوولیت های جامعه جهانی در آن بحث می شود، اظهار کرد: طبق آنچه از قبل اعلام شده بود باید در نشست سوم دوحه در مورد مسایلی مانند رعایت حقوق بشر، حقوق زنان، تشکیل حکومت فراگیر و مبارزه علیه تروریسم در افغانستان صحبت می شد اما گفته شده که این مسایل از برنامه این نشست حذف شده که به این ترتیب از اهمیت آن کاسته شده است.

وی افزود: انتظار می رفت دبیر کل سازمان ملل متحد، سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان و مقامات عالیرتبه کشورهای شرکت کننده در نشست دوحه حضور داشته باشند که غیبت آنان سطح نشست را پایین آورده و مسایل مهم مربوط به افغانستان هم در آن مطرح نمی شود بنابراین تاثیرات مثبتی روی اوضاع این کشور نخواهد داشت.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: سازمان ملل متحد و برخی کشورها وانمود می کنند که به فکر حل مشکلات افغانستان هستند اما آنان به فکر منافع خود و حتی به دنبال رایزنی برای به رسمیت شناخته شدن حکومت طالبان می باشند در حالیکه به رسمیت شناسی حکومت طالبان با ترکیب کنونی و بدون درنظرداشت خواسته های مردم افغانستان مورد نظر جامعه جهانی نیست.

آقای شمال با اشاره به اعلام سازمان ملل متحد مبنی بر اینکه در نشست سوم دوحه بیشتر روی مسایل اقتصادی بحث می شود هم گفت: کشورها بر اساس تاثیرگذاری شان روی نشست دوحه می توانند در مورد مسایل اقتصادی رایزنی کنند اما تعامل بیشتر با حکومت طالبان به عنوان یک حکومت کارآمد مورد بحث نیست.

این کارشناس افغان عنوان کرد: از سوی دیگر نبود نماینده های احزاب سیاسی، زنان و جامعه بین المللی در نشست سوم دوحه از اعتبار بین المللی آن کاسته و این مساله موقعیت سازمان ملل متحد را هم به عنوان میزبان چنین نشستی زیر سوال برده است.

وی اضافه کرد: بنابراین به نظر می رسد که نشست سوم دوحه هم نتایج چندانی برای حل مشکلات افغانستان به ویژه مسایل حقوق بشری، مساله تحصیل و کار زنان و ایجاد یک حکومت مردمی نخواهد داشت.

 

کلیدواژه