به نظر می رسد دولت جدید ایران یک دولت اقتصاد محور و با نگاه ویژه به همسایگان خواهد بود
(last modified 1403-04-24T05:23:45+00:00 )
سرطان 24, 1403 09:53 Asia/Kabul

کارشناس اقتصادی افغان گفت: براساس تجارب و شناخت موجود به نظر می رسد دولت جدید جمهوری اسلامی ایران یک دولت اقتصاد محور، با تجارب خوب و نگاه ویژه به همسایگان خواهد بود.

داکتر عبدالهادی فرهنگ در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل اظهار داشت: افرادی که وارد سیستم دیپلماسی دولت جدید ایران می شوند افراد با تجربه ای هستند که به ویژه در رابطه با افغانستان اطلاعات، شناخت و تجربه کار دارند که می توانند برای ایجاد روابط نزدیک بین دو کشور موثر باشند.

وی افزود: در زمان جنگ ها و مشکلاتی که در افغانستان پیش آمد بسیاری از خانواده های افغانستانی به ایران مهاجرت کردند و تحت حمایت دولت ایران قرار گرفتند، در شرایط دشوار در افغانستان که بسیاری از کشورها از جمله کشورهای آسیای میانه صدور ویزا به افغانستانی ها را متوقف کرده بودند ویزای جمهوری اسلامی ایران باز بود و بسیاری از افغانها به ایران رفت و آمد داشتند.

به گفته فرهنگ در زمان دولت شهید رئیسی هم روابط نزدیکی بین افغانستان و ایران برقرار بود و شهید امیر عبداللهیان وزیر خارجه سابق ایران اسلامی اقدامات بسیار ارزشمندی انجام داد، روابط ایران را با بسیاری از کشورها از جمله کشورهای عربی نزدیکتر کرد و در شرایط ناگوار افغانستان که بسیاری از کشورها به افغان ها ویزا نمی دادند نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در افغانستان باز بود و صدور ویزا هم جریان داشت.

این کارشناس افغان عنوان کرد: در گذشته و در مقاطع مختلف زمانی، نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در افغانستان اقدامات نیکی برای نزدیکی روابط و کمک به مردم افغانستان در عرصه های مختلف انجام دادند.

وی با تاکید بر اینکخ صلح و ثبات کشورهای همسایه به یکدیگر وابسته است، اظهار کرد: ایران هم از بازیگران قوی در سطح خاورمیانه است و می تواند در گفت و گوهای طرف های مختلف و ایجاد صلح و ثبات در افغانستان نقش ایفا کند.

 

کلیدواژه