قانون امر به معروف طالبان برای اقشار مختلف مردم افغانستان محدودیت ایجاد می کند
(last modified 1403-06-07T10:28:35+00:00 )
سنبله 07, 1403 14:58 Asia/Kabul

روحانی افغان گفت: قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان اختیارات سلیقه ای به محتسبان و مجریان می دهد و برای اقشار مختلف مردم افغانستان محدودیت ایجاد می کند.

حجت الاسلام سید جواد وحیدی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری در مورد توشیح این قانون اظهار کرد: فقه غیر حکومتی و توجه به روایات از مشکلات این قانون است.   

وی افزود: متن اولیه نشان می دهد که این قانون، قانون حکومت داری نیست و حتی ضعف نوشتاری و تدوینی دارد، این امکان وجود داشت که از افراد حقوقدان در تدوین آن استفاده شود. از طرف دیگر اگرچه طالبان خواسته اند در این قانون وظایف محتسبان و اجرا کنندگان قانون را مشخص کنند اما بر اساس همین قانون دست آن ها برای اعمال سلیقه های شخصی و ایجاد مشکلات برای مردم باز گذاشته شده  و زندگی آنان را با محدودیت های جدی مواجه می کند.

به گفته این کارشناس مذهبی اگر مساله صرفا امر به معروف و نهی از منکر باشد و محتسبان و مجریان فقط به مردم توصیه و سفارش کنند و تذکر بدهند اشکالی ندارد اما در همین قانون گفته شده که مجریان می توانند افراد خاطی را حبس و حدودی را بر آن ها جاری کنند، در حالی که چنین اقداماتی نیاز به حکم بازداشت از مراجع قانونی، محاکمه افراد خاطی و در عین حال رسیدگی و حق دفاع آنان دارد.

وحیدی عنوان کرد: نکته دیگر این است که این قانون به بسیاری از مسایل ریز مردم ورود کرده است، مثلا در مورد شکل گذاشتن و اصلاح ریش مردان بین فقها و حتی فقهای مذهب حنفی اختلاف وجود دارد، بسیاری علما اصلاح با ماشین ریش را مجاز می دانند در حالی که در قانون طالبان آمده است مردان باید ریش خود را رها کنند و اصلاح نکنند. طالبان به این امر جزئی زندگی مردم ورود کرده اند و بخشی از حکومت طالبان مشغول ریش مردم می شود در حالی که مردم از بیکاری و فقر رنج می برند.

وی بیان کرد: در مورد زنان هم فقه شیعه صراحت دارد، پوشش برای زنان به جز صورت و از مچ دست به پایین ضروری است و حضور زنان در اجتماعات، فعالیت های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی هیچ منع شرعی ندارد.

این کارشناس مذهبی گفت: در قانون امر به معروف طالبان آمده که پوشاندن صورت زنان از بیم فتنه ضروری است اما باید دید تشخیص این فتنه و فتنه انگیز با چه مرجعی است؟ مساله این است که چنین مسایلی قابل واگذاری به سلایق افراد نیست. در مورد صدای زنان هم آواز خواندن زنان در جمع مردان و شنیدن صدای آواز زنان برای مردان اشکال شرعی دارد ولی صحبت کردن و سخنرانی زنان اشکال ندارد چنانکه حضرت فاطمه زهرا و حضرت زینب کبری در میان مردم سخنرانی کردند.

وحیدی اظهار کرد: مسایلی که در قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان مورد تاکید قرار گرفته در کتب روایی اهل سنت هم آمده اما مساله این است که آیا بدون اینکه فقهای امت به یک جمع بندی برسند می توان به روایتی که در یک کتاب آمده عمل کرد یا باید به فتوای فقیه عمل شود، این مسایل در فقه پویا در نظر گرفته می شود.

وی اضافه کرد: در مورد نص صریح قرآن کریم نباید در مقابل فشارهای جهانی کوتاه بیاییم اما در مورد مسایل اختلافی، در فقه حکومتی باید آسان ترین شیوه انتخاب شود نه شیوه هایی که محدودیت های گسترده ایجاد می کند.

 

کلیدواژه