خروج مفتضحانه امریکایی ها از افغانستان به خاطر نگرانی از آینده هژمونی شان بود
(last modified 1403-06-10T09:55:09+00:00 )
سنبله 10, 1403 14:25 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: خروج مفتضحانه امریکایی ها از افغانستان به خاطر تزلزل فکری و ناهماهنگی های ناشی از نگرانی ها در مورد آینده هژمونی شان بود.

محمد مختاری در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به سومین سالگرد خروج نیروهای امریکایی ار افغانستان اظهار کرد: نظام امریکا بیشتر متشکل از دو تفکر و حزب سیاسی است که اختلافات و رقابت های داخلی آن ها گاهی در تصمیم گیری های بیرونی شان تاثیرگذار است. قدرت و هژمونی امریکایی ها در حال زوال است و اقتدار گذشته خود را از دست داده اند. به همین دلیل در تصمیم گیری ها و قدرتنمایی های خود دچار تزلزل و ناهماهنگی هستند که آن هم ناشی از نگرانی ها در مورد سرنوشت هژمونی آن ها در جهان هستند.

وی افزود: تصمیم گیری امریکایی ها در مورد افغانستان و خروج مفتضحانه از این کشور حکایت از یک اضطراب فکری و استراتژی موهوم و نامعلوم و بدون نتیجه دارد به این معنی که تمام هزینه هایی که کردند و ادعاهایی که داشتند ضرب در صفر شد. طی بیست سال در افغانستان نظامی شکل گرفت و تا حدی دموکراسی ایجاد شد که با وجود همه کاستی ها مردم به آینده امیدوار شده بودند و فضای آزادی تعلیم و تحصیل و آزادی های حقوق بشری وجود داشت.

به گفته مختاری در آن وضعیت برای زنان، اقوام و مذاهب مختلف فضای امیدی ایجاد شده بود که اگر آن روند ادامه پیدا می کرد به نفع مردم افغانستان بود اما با تغییر کامل تصمیم ها و موضع گیری های امریکایی ها، افغانستان دوباره به وضعیت گذشته بازگشت.

وی عنوان کرد که امریکایی ها می دیدند روند به نفع آن ها نیست و رقبایشان بهره بیشتری می برند. با توجه به سیستمی که ایجاد شده بود همسایگان افغانستان و قدرت های منطقه ای بیش از امریکایی ها از آن روند سود می بردند و نفوذ پیدا کرده بودند و این برای امریکایی ها قابل تحمل نبود و تصمیم گرفتند حتی به ضرر خودشان هم که شده آن روند را به هم بزنند.

این کارشناس سیاسی در عین حال گفت که البته امریکایی ها به صورت کامل منطقه را ترک نکرده اند زیرا هنوز آثار نفوذ آن ها قابل مشاهده است، امکانات و تجهیزات پیشرفته امریکایی ها اکنون در اختیار حکومت فعلی در افغانستان است و امریکا مبالغ هنگفتی هم به این حکومت تزریق می کند و به نوعی زمینه های نفوذ خود را در افغانستان و منطقه با عناوین مختلف از جمله داعش، القاعده و دیگران باقی گذاشته اند.

مختاری با اشاره به روحیه بیگانه ستیزی مردم افغانستان و مقاومت و مبارزه در برابر سه ابرقدرت طی حدود یک قرن اخیر تا خروج آن ها از این کشور و پس از آن ناتوانی برای استقرار یک نظام و حفاظت از دستاوردهای خود هم بیان داشت که در مورد افغانستان یکی بحث متجاوزین و نیروهای بیگانه دور و نزدیک است که هر کدام با هدف و نیتی وارد افغانستان شده اند و بحث دیگر عوامل داخلی در افغانستان که به خوبی عمل نکرده اند. پراکندگی ایجاد شده و همواره تصور بر این بوده که نیاز به یک قدرت بیرونی است تا افغان ها را در کنار هم قرار دهد و این ضعف هم ریشه های تاریخی دارد.

این کارشناس افغان تصریح کرد: حاکمان در افغانستان هیچ گاه به فکر ملت سازی نبوده اند، فقط به فکر حکومت خود بوده اند و به فکر یک جامعه مترقی، پیشرفته و آکاه و تخریب دیوارهای ضخیم تعصب قومی و نژادی نبوده اند، به این ترتیب جامعه افغانستان از لحاظ فکری و فرهنگی عقب نگه داشته شد و از کاروان تمدن بشری عقب ماند. برای هر کسی که حاکم شده اطرافیان و قوم خودش مهم بوده نه توده مردم و جغرافیای کشور که این روند حتی در دوره دموکراسی هم وجود داشت.  

وی اضافه کرد: مردم افغانستان هم در بیرون راندن خارجی ها همه باهم به خوبی عمل کرده اند اما زمانی که خواسته اند در کنار هم زندگی کنند رقابت های قومی، زبانی، نژادی و منطقه ای آن ها را به جان هم انداخته است. حاکمیت فعلی هم قوم گرایی می کند و تاکید دارد که قوم مربوط به خودش حاکم باشد. تا زمانی هم که این مشکل حل نشود دیگر مشکلات افغانستان حل نخواهد شد.

 

کلیدواژه