طرح سفارت افغانستان در تهران برای دانشجویان افغانستانی باعث انصراف آنان از تحصیل می شود
(last modified 1403-06-21T08:59:41+00:00 )
سنبله 21, 1403 13:29 Asia/Kabul

یک فعال حوزه دانشجویی افغان گفت: طرح سفارت افغانستان در تهران برای دانشجویان افغانستانی مقیم ایران باعث انصراف از تحصیل بسیاری از آنان می شود.

عبدالغفور سیغانی مسوول بخش دانشجویی مرکز فعالیت های فرهنگی-اجتماعی تبیان افغانستان در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری اظهار کرد: طرح سفارت افغانستان در تهران برای دانشجویان افغانستانی مقیم ایران که فاقد تذکره و پاسپورت هستند برای اخذ این مدارک مستلزم دوبار سفر به افغانستان، صرف زمان و هزینه های زیاد اسن که باعث انصراف بسیاری از آنان از تحصیل خواهد شد.

وی افزود: خبرهایی در مورد توزیع تذکره الکترونیک برای مهاجران افغانستانی مقیم جمهوری اسلامی ایران در نمایندگی های سیاسی افغانستان در ایران وجود داشت، تیمی از اداره ثبت احوال افغانستان به امارات متحده عربی رفت و توزیع تذکره الکترونیک در آنجا آغاز شد، قرار بود روند آن در ایران هم آغاز شود اما با گذشت چند ماه تا کنون خبری در این زمینه نشده است.

به گفته این فعال دانشجویی مهاجرین و از جمله دانشجویان افغانستانی مقیم ایران از سه سال قبل منتظر هستند که تیم مربوطه به ایران بیاید و توزیع تذکره های الکترونیک را آغاز کند اما به هر دلیلی این کار انجام نشده و مهاجرین و دانشجویان افغانستانی با مشکلات زیادی مواجه شده اند. بسیاری از دانشجویانی که در ایران متولد شده اند حتی پدرانشان تذکره ندارند و اگر قرار باشد به افغانستان سفر کنند آنجا هم اقاربی ندارند که به خانه آن ها بروند تا از مصارف سفرشان کاسته شود و با توجه به وضعیت اقتصادی دانشجویان مهاجر این امکان برایشان وجود ندارد.

سیغانی عنوان کرد: گرفتن تذکره در افغانستان هم در حال حاضر کار آسانی نیست به خصوص اگر پدر شخص متقاضی تذکره نداشته باشد باید مراحل زیاد و زمان بری را طی کند، دریافت تذکره کاغذی حدود سه هفته طول می کشد، برای دریافت تذکره الکترونیک هم یا باید سرپرست خانواده تذکره الکترونیک داشته باشد یا همه خانواده باهم همزمان درخواست تذکره کنند. دانشجوی مهاجر نه می تواند برای دریافت تذکره الکترونیک تنها به افغانستان سفر کند و نه اعضای خانواده باهم می توانند بروند.

مسوول بخش دانشجویی مرکز فعالیت های فرهنگی-اجتماعی تبیان افغانستان اظهار کرد: با توجه به این مسایل طرحی که سفارت حکومت طالبان در تهران برای دانشجویان به خاطر دریافت تذکره ارایه کرده یک طرح غیر عملی است و مشکلات زیادی دارد و حتی ممکن است به خاطر دشواری های موجود و هزینه های زیاد دانشجویان از ادامه تحصیل منصرف شوند.

وی تصریح کرد: بر اساس این طرح دانشجویانی که تذکره ندارند یکبار باید برای دریافت تذکره با باطل کردن مدارک اقامتی خود در ایران به افغانستان بروند و به ایران برگردند، در تهران درخواست پاسپورت الکترونیک بدهند، حدود شش ماه صبر کنند تا پاسپورت به آن ها تحویل شود، برای دریافت ویزای تحصیلی ایران طی مراحل کنند و دوباره به افغانستان برگردند تا ویزا گرفته و به ایران بازگردند، سپس از دانشگاه درخواست اقامت کنند و با تائید اقامت تحصیل را آغاز کنند.

سیغانی یاد آور شد: مشکل بزرگ دیگر این است که عده ای از دانشجویان مهاجر افغانستانی در ایران قبلا فارغ التحصیل شده اند و دیگر دانشگاه آن ها را برای اعطای اقامت پذیرش نمی کند. دانشجویانی هم که از طریق امتحان کانکور وارد دانشگاه نشده اند و به صورت آزاد ثبت نام کرده اند چنین امکانی ندارند. سفارت افغانستان در تهران هم بدون اطلاع از این موضوعات خواستار گواهی اشتغال به تحصیل از دانشجویان می شود تا روند درخواست تذکره و پاسپورت آنان آغاز شود، بنابراین به دلیل مشکلات فراوان این طرح، دانشجویان از آن استقبال نمی کنند.

وی اضافه کرد: از اینرو مسوولان سفارت و وزارت خارجه افغانستان باید راه حل های ساده تر را دنبال کنند مثلا تیم صدور و توزیع تذکره الکترونیک را به ایران بفرستند یا کارمندان محلی در ایران را آموزش دهند و از آن ها برای این کار استفاده کنند.

 

کلیدواژه