دخالت های پاکستان در امور افغانستان و تلاش برای ناامن کردن اوضاع این کشور آشکار است
(last modified 1395-10-27T14:25:08+00:00 )
جدی 27, 1395 18:55 Asia/Kabul
  • دخالت های پاکستان در امور افغانستان و تلاش برای ناامن کردن اوضاع این کشور آشکار است

تلاش های پاکستان برای ناامن کردن اوضاع در افغانستان و تضعیف حکومت این کشور آشکار است

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان تاکید کرد: دخالت های پاکستان در امور افغانستان و تلاش برای ناامن کردن اوضاع و تضعیف حکومت این کشور آشکار است.

عباس حسن زاده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به اظهارات اسدالله خالد رئیس پیشین اداره امنیت ملی افغانستان که پاکستان و بویژه سازمان استخبارات اردوی این کشور آی. اس. آی را در حوادث خونین اخیر در افغانستان دخیل دانسته گفت: اظهارات آقای خالد به عنوان کسی که چند سال به عنوان رئیس اداره امنیت ملی فعالیت کرده و اسناد و مدارک را هم در اختیار داشته، نمی تواند نابجا باشد و حتما بر اساس اطلاعاتی بوده که داشته است.

وی افزود: از سال ها قبل اسناد و شواهدی در مورد مسلح سازی افراد ضد دولتی و غیر مسوول در دست است، طی بیش از چهارده سال اخیر که در افغانستان با کمک جامعه جهانی حکومت مستقر شده دخالت های مستقیم و آشکار پاکستان بیش از گذشته صورت گرفت تا در افغانستان یک حکومت مقتدر بر سر کار نیاید زیرا پاکستانی ها بر این تصور بودند که چنین حکومتی به نفع آن ها نیست.

به گفته حسن زاده از اینرو تلاش های زیادی کردند تا این حکومت را تضعیف کنند و یا به کلی از بین ببرند تلاش هایی که تاکنون ادامه دارد و شواهد موجود در مورد ناامنی ها در نقاط مختلف افغانستان هم به اثبات این مساله کمک می کند.

این کارشناس افغان با اشاره به ضعف های امنیتی در نظام هم که اسدالله خالد به آن اشاره کرده عنوان کرد: مساله عمده ای که باعث ضعف در نیروهای امنیتی افغان شده کمبود امکانات و نیرو نیست بلکه اختلافات، منازعات و تبعیض هایی است که در درون نظام وجود دارد که به نیروهای امنیتی هم انتقال پیدا می کند و سبب می شود این نیروها در میدان های جنگ آنگونه که باید، عمل نکنند.

وی با اشاره به ربوده شدن سیزده آموزگار در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان نیز گفت: در این مساله هم دخالت پاکستانی ها دیده می شود و به نظر می رسد اهدافی را دنبال می کنند که از آن جمله می تواند درخواست آزادی برخی افراد مورد نظرشان از زندان ها در افغانستان باشد.