حضور نیروهای خارجی در افغانستان؛ از موانع عمده گسترش تعاملات ایران و افغانستان
(last modified 1395-11-21T08:54:50+00:00 )
دلو 21, 1395 13:24 Asia/Kabul

نماینده مجلس شورای اسلامی ایران حضور نیروهای خارجی در افغانستان را از موانع عمده گسترش تعاملات ایران و افغانستان دانست

نماینده شهرستان خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی ایران گفت: هرچند مراودات خوب اقتصادی بین شهرستان های همجوار ایران و افغانستان در حال انجام است موانعی هم بر سر راه گسترش تعاملات وجود دارد.

محمود نگهبان سلامی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری، حضور نیروهای خارجی بویژه امریکایی ها در افغانستان را از جمله این موانع ذکر کرد و اظهار داشت: اگر مثلاً در حوزه اکتشاف و استخراج معادن پیشرفت کم بوده به همین دلیل است، مشکلاتی هم در بحث انتقال آب و مواردی از این قبیل وجود دارد.

وی افزود: در حوزه اصلاح قوانین اما جلساتی با رئیس مجلس افغانستان برگزار شده که برخی موانع قانونی برطرف شده و اکنون ظرفیت های بهتری برای افزایش ارتباطات و تعاملات وجود دارد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ایران عنوان کرد: به لحاظ امنیتی مرزهای دو کشور در امنیت کامل است، در شهرستان خواف حدود 130 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان داریم که هیچ گونه مشکل امنیتی مشاهده نمی شود و صرفاً بصورت موردی و پراکنده ممکن است مسایلی وجود داشته باشد اما مرزبانان ایرانی و افغان شرایطی را فراهم کرده اند که مشکل خاصی به لحاظ امنیتی وجود ندارد.

سلامی با بیان اینکه در جلسات با وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در مورد انتقال گاز به هرات از طریق خواف صحبت شده، اضافه کرد بصورت کلی مسایل اقتصادی و اجتماعی که بناگذاری می شود می تواند به تامین امنیت دو کشور و دو استان همجوار کمک کند.

 

کلیدواژه