دلو 23, 1395 15:11 Asia/Kabul
  •  چشم انداز مناسبات سوئد و تهران در فصل جدید همکاری ها

 نخست وزیر سوئد و رییس جمهوری اسلامی ایران امروز در تهران در باره طیف گسترده ای از موضوعات   گفتگو کردند. در پایان این گفتگوها با حضور "استفان لوفون" نخست وزیر سوئد پنج یادداشت همکاری در زمینه‌های علمی و فناوری، آموزش عالی و تحقیقات، همکاری‌ در زمینه راه و جاده، ارتباطات و فناوری و همکاری در زمینه زنان و خانواده توسط مقامات عالی‌رتبه دو کشور امضاء شد.

سفر نخست وزیر سوئد به تهران را از چند دید گاه می توان  نشانه اراده دو طرف برای  گسترش مناسبات در همه سطوح دانست  . حضور هیات بلند پایه سوئد متشکل از چهل شرکت و فعالان اقتصادی  بیش از هر چیز حاکی از اهمیتی است که استکهلم  برای حضور در بازارهای اقتصادی و تجاری ایران قایل است .

اکنون ایران  بعد از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در پی جذب سرمایه‌گذاری خارجی است و سیاست ایران در روابط اقتصادی  بر مبنای  انتقال سرمایه و تکنولوژی است که میتواند متضمن منافع  متقابل  باشد .در حال حاضر  بسیاری از شرکت‌ های سوئدی در ایران فعال هستند .این روابط از گذشته تا کنون از پشتوانه ذهنیتی مثبت در مناسبات توام با احترام متقابل  برخورداربوده است .

جامعه ایرانیان  مقیم سوئد هم اکنون در سطوح مختلف سیاسی اقتصادی سوئد جایگاه  سازنده ای دارند و شماری از انان نیز در دولت و پارلمان سوئد، و نهادهای اقتصادی ومدنی این کشورعهده دار مسوولیت هایی هستند .

مقام های ایران و سوئد درمذاکرات امروز خود در تهران در خصوص  مسایل منطقه ای وبین المللی نیز رایزنی  کردند  ."حسن روحانی" رئیس جمهوری اسلامی ایران روز در نشست خبری مشترک به همراه "استفان لوفون" نخست وزیر سوئد تصریح کرد؛ بررسی مسائل منطقه‌ای به ویژه افغانستان، عراق ، سوریه و یمن ازمحورهای گفت و گوهایش با نخست وزیر سوئد بوده است.رئیس جمهوری ایران همچنین گفت ؛ ایران و سوئد بر ادامه آتش بس در سوریه، مذاکرات گروه‌های معارض با دولت، برقراری ثبات و امنیت و ادامه مبارزه با گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره در سوریه تاکید دارند.

این سطح از گفتگوها نشان می دهد که ایران و سوئد به موازات توسعه مناسبات اقتصادی مصمم به تعاملات سیاسی نیز هستند .سوئد در دهه هشتاد با اعزام هیاتی به تهران بعنوان میانجی در جنگ تحمیلی ، با مواضع اعتدالی خود در مسایل منطقه ای و بین المللی نشان داد که بدنبال ایفای نقشی ‏سازنده است  .

این نقش آفرینی در راستای تقویت مناسبات تهران و اتحادیه اروپا اکنون  می تواند بعنوان یک شاخص تقویت شود .‏در این چارچوب همکاری در زمینه زمینه مسایل و بحران‌های منطقه‌‌ای از جمله مبارزه با ‏تروریسم، همکاری‌ها و هماهنگی‌ها برای کمک به ایجاد  صلح و ثبات در منطقه از موضوعاتی است که جمهوری اسلامی ایران نیز در زمینه تحولات و ‏بحران‌های منطقه‌ای دنبال می کند و آماده مشارکت با همه کشورهایی است که  در مبارزه واقعی با تروریسم عزم جدی دارند .چرا که تروریسم تنها یک خطر ‏برای منطقه نیست، بلکه خطر بزرگی برای کل جهان است .‏از این منظر ارتقاء مناسبات همه جانبه تهران - استکهلم تنها محدود به  زمینه اقتصادی نیست ،بلکه در جهت کمک به حل  مسایل و چالش های منطقه ا ی و بین المللی نیز، دو کشور می توانند از ظرفیت‌های سیاسی و دید گاه های مشترک  خود استفاده کنند .‏

کلیدواژه