تلاش دولت پاکستان برای وانمود به تمایل طالبان به صلح؛ تاکتیکی برای کاهش فشارها
(last modified 1395-11-25T10:07:45+00:00 )
دلو 25, 1395 14:37 Asia/Kabul
  • تلاش دولت پاکستان برای وانمود به تمایل طالبان به صلح؛ تاکتیکی برای کاهش فشارها

تلاش های دولت پاکستان برای وانمود به تمایل طالبان به صلح، تاکتیکی برای کاهش فشارها بر این دولت است

کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای پاکستانی تاکید کرد: تلاش های دولت پاکستان برای وانمود به تمایل طالبان جهت مذاکره و صلح، تاکتیکی برای کاهش فشارها بر این دولت است.

عاشق حسین طوری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به انتشار نتایج یک نظر سنجی از سوی سازمان اطلاعات ارتش پاکستان مبنی بر اینکه اکثر سران ارشد طالبان برای پیوستن به روند صلح با دولت افغانستان آمادگی دارند گفت: ارتش پاکستان هر زمانی که در مورد حمایت از طالبان تحت فشار قرار می گیرد دست به یک تاکتیک می زند که گویا در راستای صلح کار می کند.

وی تصریح کرد: از سال گذشته که فشارها بر پاکستان افزایش یافت این کشور جلسات چهارجانبه را راه اندازی کرد. در اجلاس های دیگری هم که صورت گرفت افرادی ظاهراً به نمایندگی از طالبان شرکت می کردند اما گروه طالبان اعلام می کرد که این افراد در گذشته عضو این گروه بوده اند و دیگر نقشی در آن ندارند.

این کارشناس سیاسی پاکستانی یادآور شد که هفته گذشته جنرال جان نیکلسون فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان هم در مجلس سنای امریکا گفت: پایگاه های طالبان و گروه حقانی در کویته پاکستان قرار دارد و حتی خواستار تجدید نظر در روابط واشنگتن و اسلام آباد شد، دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا هم صحبت های تهدید آمیزی علیه پاکستان داشته است و این مسایل مقامات پاکستان را نگران کرده است.

به گفته طوری اکنون دولت پاکستان برای اینکه وانمود کند در حال کار و فعالیت علیه گروه های تروریستی و از جمله طالبان و نیز کشاندن آنان به برنامه صلح است برخی مسایل از جمله تمایل طالبان به صلح را در قالب نظرسنجی مطرح کرده است در حالی که چنین نیست و کسانی که تمایل به صلح نشان داده اند افرادی هستند که در گذشته عضو گروه طالبان بوده اند و از آن خارج شده اند و نقشی در این گروه ندارند.

این کارشناس پاکستانی عنوان کرد: بر اساس صحبت هایی که با ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان داشتیم، این گروه معتقد است که اگر قرار باشد گفت و گو و مذاکره ای داشته باشد با امریکا خواهد بود داشت چون دولت افغانستان اختیاری از خود ندارد.

وی اضافه کرد: طالبان برای فصل بهار نیز عملیات جدیدی را روی دست دارند بنابر این با چنین دیدگاهی از سوی طالبان بعید است که نتایج نظرسنجی منتشر شده از سوی دولت پاکستان صحت داشته باشد.

 

کلیدواژه