حوت 08, 1395 12:59 Asia/Kabul
  • درخواست افغانستان از پاکستان در مورد مهاجرین

در پی ادامه اخراج مهاجرین افغانستان از پاکستان ،دولت کابل از اسلام آباد خواست ازسیاسی کردن مساله مهاجرین پرهیز کند و به توافقهای صورت گرفته در این خصوص پایبند باشد .

این در خواست دولت افغانستان از پاکستان پس از آن صورت گرفت که دولت این کشور اخیرا دویست و سی و پنج تن از مهاجرین افغان را از ایالت خیبرپختونخواه  اخراج کرد .

حدود ششصد هزار مهاجر افغان بدون مدرک ،در پاکستان زندگی می کند که اخیرا به ابزاری سیاسی برای اعمال  فشار دولت این کشور بردولت افغانستان تبدیل شده اند  .موضوع اخراج مهاجرین افغانستان از حدود دو سال پیش به طور جدی از سوی دولت پاکستان مطرح شد و تعداد زیادی از خانواده های افغان نیز از این کشور اخراج شدند.اما در پی اعتراضهای دولت افغانستان و با دخالت کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل ،پاکستان پذیرفت از اخراج مهاجرین افغان  خود داری نماید و بازگشت مهاجرین داوطلبانه باشد.اما از دیدگاه دولت افغانستان  ،دولت پاکستان نه تنها به این توافقنامه که 15 فوریه حاصل شد عمل نمی کند بلکه از مهاجرین به عنوان ابزار فشار سیاسی بر دولت افغانستان استفاده می کند.

انفجار اخیر در زیارتگاهی درایالت سند پاکستان باعث شد تا دستگاههای امنیتی این کشور ادعا کنند که اتباع افغان که در پاکستان حضور دارند در این حمله تروریستی دخالت داشته اند.این موضوع بهانه ای شد تا دولت پاکستان اخراج پناهجویان افغان را از سر بگیرد.این موضوع از چند جهت برای دولت افغانستان نگران کننده است .

اول آنکه در فصل سرما ،دولت افغانستان امکان حمایت از مهاجرین را در مناطق مرزی ندارد. دوم آنکه در پی تشدید حملات تروریستی از سوی گروه تروریستی داعش و اعمال خشونتهای خونین از سوی طالبان، بسیاری از مردم در شهرهای مختلف افغانستان از جمله قندهار، ننگرها و هلمند با ترک خانه های خود به شکل آواره  در افغانستان به سر می برند که دردسرهای دولت این کشوررا برای رسیدگی به امور مهاجرین به شدت افزایش داده است .نگرانی سوم دولت افغانستان وارد شدن عناصر خشونت طلب و تروریست در قالب مهاجرین افغان به داخل افغانستان است .

به همین دلیل دولت کابل از دولت پاکستان خواسته است پیش از ورود اتباع افغان به داخل افغانستان ،هویت آنان  کاملا شناسایی و مشخص شود . از دیدگاه دولت این کشور  پشتون بودن مهاجرین نمی تواند دلیل قانع کننده ای برای افغان بودن آنها باشد.با توجه به اینکه از دیدگاه دولت افغانستان پاکستان مهد تروریسم و مدارس مذهبی این کشور تامین کننده نیروهای انسانی گروههای تروریستی و خشونت طلب از جمله در افغانستان  هستند این کشور نگران آن است که تروریستها  به عنوان مهاجر وارد افغانستان شوند .افرادی از گروه تروریستی تحریک طالبان که در مناطق قبایلی پاکستان مستقر است در پی عملیات ضرب عضب ارتش این کشور، وارد افغانستان شده اند و بخشی از گروه تروریستی داعش را در این کشور تشکیل می دهند.بنابراین دولت کابل نگران آن است که افراد وارد شده از پاکستان تحت عنوان مهاجر در جهت تقویت گروههای تروریستی در افغانستان استفاده شوند.

 دولت کابل ،پاکستان را به عدم همکاری برای پیشبرد روند صلح ان کشور متهم می کند و معتقد است از اهرم هایی مانند مهاجرین ، بستن گذرگاههای مرزی "تورخم" و "چمن" و همچنین گلوله باران مناطق مرزی افغانستان برای اعمال فشار بر دولت کابل استفاده می کند. در هر حال ،موضوع مهاجرین بخش مهمی از مشکل دولت افغانستان با کشورهای همسایه بخصوص پاکستان است .اما از دیدگاه دولت کابل، این کشور با سیاسی کردن موضوع مهاجرین نه تنها فرصت برخورد منطقی با این مساله را نمی دهد بلکه با اخراج اجباری آنان ،بر مشکلات انسانی و امنیتی در افغانستان می افزاید .

کلیدواژه