حوت 17, 1395 12:37 Asia/Kabul

حامیان طالبان مسلح و سایر تروریست ها تلاش می کنند در افغانستان نفوذ و از موقعیت استراتژیک این کشور به نفع خود سوء استفاده کنند

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان گفت: حامیان طالبان مسلح و سایر تروریست ها به هر شیوه ممکن تلاش می کنند در افغانستان نفوذ و از موقعیت استراتژیک این کشور به نفع خود سوء استفاده کنند.

داکتر سید وحید ظهوری حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: طی هفته های اخیر حملات طالبان در افغانستان علیه مردم بیشتر شده و این در حالی است که حملات آنان معمولاً در فصل زمستان متوقف می شد و با گرم شدن هوا حملات خود را افزایش می دادند.

وی افزود: از آنجایی که مردم افغانستان اعتماد خود را به دولت از دست داده اند اظهارات اشرف غنی در مورد این که تروریست ها باید از بین بروند برای مردم کم ارزش و بدون پشتوانه تلقی می شود و از سوی دیگر طالبان را به گونه ای تشجیع می کند.

عضو موسس بنیاد علمی-فرهنگی کوثر گفت: از سوی دیگر در حالی که شاهد اقدامات خشونت آمیز و همراه با خصومت پاکستان علیه افغانستان هستیم به گونه ای که حتی اشرف غنی برای شرکت در کنفرانس اکو به پاکستان نرفت اما باز هم پاکستانی ها به اقدامات خشن خود ادامه می دهند. حامیان طالبان و سایر تروریست ها هم کشورهایی هستند که امروز در افغانستان حضور دارند و سعی می کنند از موقعیت استراتژیک این کشور به نفع خود سوء استفاده کنند.

ظهوری حسینی همچنان خاطرنشان کرد: نه تنها اقدامی علیه پاکستان از سوی مجامع، سازمان ها و دادگاه های بین المللی به خاطر حمایت آشکار از تروریست ها انجام نمی شود و پاکستان که خود مامن تروریست ها است افغانستان را در این زمینه متهم می کند.

به گفته این کارشناس افغان منابع مالی طالبان از طریق کشت و تولید مواد مخدر و قاچاق آن با همکاری باندهای بین المللی قاچاق تامین می شود که با دولت های خود هم در ارتباط هستند، اما اینکه چگونه یک گروه تروریستی که در لیست سیاه سازمان ملل قرار دارد موفق به تجارت نامشروع مواد مخدر می شود و چه دولت ها و بانک های بین المللی در این زمینه همکاری می کنند جای سوال دارد.

این فعال فرهنگی عنوان کرد که گذشته از این، طالبان منابع مالی خود را از طریق استخراج غیر قانونی معادن افغانستان تامین می کنند و علاوه بر این مبالغ زیادی از سوی دولت هایی مانند دولت عربستان که به دنبال نشر افکار سلفی هستند، به آن ها داده می شود.

وی اضافه کرد: نکته دیگر تجهیز طالبان است، آن ها حتی اگر بخواهند با پولی که به دست آورده اند اسلحه بخرند، هرچند که برخی شرکت ها و باندها در خرید و فروش اسلحه دست دارند، معمولاً سلاح در اختیار دولت ها است، اما در این سطحی که طالبان اسلحه در اختیار دارند، نه می توانند از دولت افغانستان به غنیمت گرفته باشند و نه برخی از سلاح هایی که استفاده می کنند در کشورهای منطقه وجود دارد. از اینرو مشخص می شود که برخی کشورهای خارجی مستقیماً با طالبان در ارتباط هستند و تجهیزات جنگی آن ها را تامین می کنند.

 

کلیدواژه