حمل 22, 1396 10:59 Asia/Kabul
  •  بررسی مطبوعات چاپ کابل 22 حمل 1396

" روسیه به دنبال شکست کیست"،" روسیه و چرخش بازی با طالبان " و "بیش از یک میلیون شهروند افغانستان افسرده اند" مهمترین عناوین روزنامه های امروز چاپ کابل است که در ادامه میخوانید:

روزنامه ی آرمان ملی درمطلبی تحت عنوان " روسیه به دنبال شکست کیست" چنین نوشته است :

بازی بزرگ با سقوط بلند منزل های نیویارک و حملات تروریستی به وسیله آنچه القاعده توصیف گردیده بود ، صفحه  خونین دیگری برسرنوشت سیاسی و کشوری مردم افغانستان با حضور نظامی امریکا و اعلان حمایت و همکاری قاطع و همه جانبه‌ای روسیه از عملیات نظامی امریکا در افغانستان باز گردید.  این‌که روسیه چگونه وارد این  بازی شد، تا کدام اندازه دید منافع ملی خویش را در این معادله شامل نموده و محاسبه داشت خود حاصلش را دیده و چشیده است ، اما در برابرسرنوشت ملی مردم ما به تعقیب بیرون کشیدن پای همکاری و تغییر در شکل بازی اش با امریکا ، شامل شدن به اهداف خونین آی.اس.آی پاکستان درحمایت از تروریزم طالبانی و داعش نباید علیه کشور و مردم ما به دنبال اهداف و استراتیژی های مقطعی خویش شامل تعامل با دشمنان سوگند خورده و آشکار کشور و فرزندان مردم ما در تعامل و سازش قرار بگیرند .

آرمان ملی می افزاید :

لازم است که روسیه نباید تروریزم و طالبان رادر آغوش کشیده ، تحت پوشش مذاکره و صلح ، ریشه‌ی نوبنیاد تکامل روشنگری و بقایای اندیشه‌ ملی و مترقی فرزندان مردم افغانستان را ، با حمایت وگسترش بنیاد گرایی ، مبدل شدن  شمال کشور ما  به میدان مقابله و جنگ جهت رسیدن به اهداف خویش با رقبای استراتیژیک منطقوی و بین‌المللی اش به آزمایش قرار بدهد.

" روسیه و چرخش بازی با طالبان "عنوان سرمقاله ی روزنامه افغانستان است که در آن چنین آمده است :

به تازگی سفارت روسیه در کابل اعلامیه مطبوعاتی را برای رسانه ها فرستاده است که در آن رابطه سیاه بین این کشور و گروه طالبان را رد کرده است.

در این اعلامیه تاکید شده است که اتهامات مقامات افغانستان در مورد تمویل و کمک مادی و تخنیکی گروه طالبان از سوی روسیه بی اساس است.

در متن اعلامیه گفته شده است که هرگونه حمایت مالی و تخنیکی از سوی روسیه به گروه طالبان رد شده است.

هم چنین تلاش شده است که نشان داده شود که هیچ مدرک و سندی دال بر کمک های تسلیحاتی و لوجیستیکی به طالبان از سوی روسیه وجود ندارد. حتی در متن اعلامیه آمده است که هیچ عکس، نوار ویدیویی و تصویربرداری توسط ماهواره وجود ندارد که کدام تانک و یا دیگر تجهیزات نظامی در اختیار طالبان قرار گرفته باشد. از متن اعلامیه به طور تلویحی بر می آید که حمایت های سیاسی و معنوی ممکن است از سوی روسیه به طالبان صورت گرفته باشد.

نویسنده می افزاید :

یکی از مهم ترین نشانه ها بر حمایت مسکو از گروه طالبان و چرخش بازی این کشور در منطقه، نشست سه جانبه بین روسیه، پاکستان و چین در مسکو بود که به منظور اعاده  صلح در افغانستان، آن هم بدون حضور افغانستان، از سوی این کشور ترتیب یافته بود. حال پرسش اساسی این است که چرخش اساسی در بازی روسیه با گروه طالبان و سیاست منطقه ای و جهانی این کشور، به چه دلیلی صورت گرفته است.

 و نگاهی می اندازیم به روزنامه ی ماندگار که درمطلبی تحت عنوان "بیش از یک میلیون شهروند افغانستان افسرده اند" چنین نوشته است :

وزارت صحت عامه به‌ همکاری سازمان بهداشتی جهان از روز جهانی صحت، تحت شعار «اجازه دهید صحبت کنیم» تجلیل کرد.
بربنیاد گفته‌های مسوولان این وزارت، باید از این روز به‌ منظور بلند بردن آگاهی و بسیج اقدامات در برابر افسرده‌گی، اختلالات صحت روانی و اسباب مساعد کننده بیماری‌ها و ناتوانی تجلیل شود.
فدا محمد پیکان معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه، روز یک‌شنبه، در این مراسم، گفت: افسرده‌گی افراد را در تمام گروهای سنی مبتلا می‌سازد.
آقای پیکان افزود که بربنیاد آخرین تخمین سازمان صحی جهان، بیشتر از ۳۰۰ میلیون نفر در سطح جهان از افسرده‌گی رنج می‌برند که یک افزایش ۱۸ درصدی را بین سالهای ۲۰۰۵ و ۲۰۱۵ نشان می‌دهد.

درپایان ماندگار می افزاید :

بربنیاد تخمین اخیر سازمان بهداشتی جهان بیشتر از ۱ میلیون نفر از اختلالات افسرده‌گی و بیشتر از ۱.۲ میلیون از اختلالات اضطراب رنج می‌برند اما ارقام اصلی بیشتر از چیزی که تخمین زده‌ شده‌است خواهد بود.
خطر افسردگی توسط فکتورهای متعدد مانند فقر، ناامنی، درگیری، بیکاری، بیماری جسمی، خشونت‌های جنسیتی و استعمال مواد مخدر، افزایش می‌یابد.
افزون بر این که افسردگی خطر اختلالات مصرف مواد، امراض شکر و قلبی را افزایش میدهد و نیز یک فاکتور مهم برای خطر خودکشی به شمار می‌رود.