ثور 01, 1396 10:37 Asia/Kabul
  • یک گام دیگر به‌سوی انتخابات؛ اعلام نامزدهای تایید صلاحیت شده در انتخابات

شورای نگهبان قانون اساسی ایران، پنجشنبه شب اسامی شش نامزد تایید صلاحیت شده انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران را به وزارت کشور ایران اعلام کرد.

بر اساس اطلاعیه ستاد انتخابات ایران، «سیدمصطفی آقا میرسلیم»، «اسحاق جهانگیری کوشایی»، «حسن روحانی»، «سیدابراهیم رئیسی ساداتی»، «محمدباقر قالیباف» و « سیدمصطفی هاشمی‌طبا»، شش نامزد تایید صلاحیت شده برای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران هستند.

انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره ای مجلس شورای اسلامی 29 اردیبهشت/  19می / برگزار می شود

بااعلام اسامی نامزدهای  تایید صلاحیت شده  انتخابات دوره دوازدهم ریاست جهوری ایران ؛ صفحه تازه ای در تقویم برگزاری این انتخابات  باز شد .

این انتخابات از ابعاد مختلفی در کانون توجه محافل خبری و  سیاسی  قرار گرفته است . اما  در این میان بیشترین توجهات در این مقطع براین موضوع متمرکز شده بود که از میان ده ها  چهره شناخته شده ای که پای به عرصه انتخابات گذاشتند  چه کسانی  تاییدیه احراز کامل شرایط را بدست  خواهند آورد تا  بتوانند وارد میدان رقابت های انتخاباتی شوند.در  مرحله ثبت نام از داوطلبان این دوره از انتخابات ؛شماری از چهره های سیاسی و فعالان در دوره های پیشین  در سطوح مختلف به همراه صدها تن دیگر آمادگی خودرا برای حضور در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری ایران اعلام کردند.  مطابق قانون اساسی منعی برای اعلام نامزدی در چار چوب شرایط اعلام شده برای نامزدها وجود ندارد.لذا با این روند پیش بینی می شد که انتخابات پیش رو با تعدد کاندیداها مواجه شود . اما در هر حال شورای نگهبان طبق معیارهای قانون اساسی موظف است کار بررسی صلاحیت ها را انجام دهد  .فرآیند بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان بر اساس قانون اساسی دنبال می شود .مطابق  بند  (9) اصل 110 قانون اساسی؛صلاحیت‏ داوطلبان‏ ریاست‏ جمهوری‏ از جهت‏ دارا بودن‏ شرایطی‏ که‏ در این‏ قانون‏ آمده است ، باید قبل‏ از انتخابات‏ به‏ تایید شورای‏ نگهبان‏ برسد. در این باره  تصریح شده است نامزدها باید دارای سابقه سیاسی و مذهبی بوده و به اصول جمهوری اسلامی و مذهب رسمی ایران معتقد باشند.

اکنون در یک نگاه به لیست نهایی اعلام شده از سوی شورای نگهبان می توان گفت که در این  فهرست شش نفره طیف ها و جریان های سیاسی با سلایق مختلف بچشم می خورند  . هریک از نامزدها از چهره های شناخته شده هستند که  با  داشتن سوابق  و مسوولیت هایی  از رییس  جمهوری فعلی تا  دیگر عرصه ها، وارد میدان رقابت های انتخاباتی شده اند . اکنون شمارش معکوس برای برگزاری انتخابات در حال آغاز شدن است . هر انتخاباتی دو رکن  دارد . رکن اول مشارکت  است که به هر انتخاباتی مشروعیت می بخشد و انرا به یک جریان تاثیر گذار در سرنوشت سیاسی کشور تبدیل می کند . اما رکن دوم انتخابات   کسانی هستند که بعنوان نامزد قبول یک  مسوولیت در نظام  خود را در معرض انتخاب رای دهندگان قرار می دهند . حالا در روزهای باقی  مانده تا برگزاری انتخابات  /جمعه 19 می / میدان تبلیغات در دست  شش نامزد  تایید  صلاحیت شده است . دراین  مرحله از انتخابات نامزدها در مناظره ها و تبلیغات انتخاباتی برنامه های خود را معرفی و از آن دفاع می کنند .این مرحله را می بایست  موتور محرکه و تقویت کننده  انگیزه و افزایش هیجان های انتخاباتی دانست . قطعا" هر چه بهتر برگزار شدن این مرحله  سبب افزایش میزان  مشارکت  رای دهندگان در انتخابات خواهد شد که  زیر بنای  نظام مردم سالار را تشکیل می دهد.

کلیدواژه