ثور 02, 1396 13:11 Asia/Kabul

عادی سازی روابط میان افغانستان و پاکستان به اراده دولت پاکستان برمی گردد و هر زمانی که آن دولت اراده صادقانه و عملی داشته باشد امکان انجام مذاکرات و صلح بوجود می آید

حقوقدان افغان تاکید کرد: عادی سازی روابط میان افغانستان و پاکستان به اراده دولت پاکستان برمی گردد و هر زمانی که آن دولت اراده صادقانه و عملی در این زمینه داشته باشد و در استراتژی اش در قبال افغانستان تغییر ایجاد کند، امکان انجام مذاکرات و صلح بوجود می آید.

عبدالکبیر رنجبر در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: در غیر اینصورت مراودات، رفت و آمد ها و گفت و گوهای مقامات دولتی و پارلمانی بین دو کشور افغانستان و پاکستان حالت تشریفاتی خواهد داشت و به جایی هم نمی رسد.

وی افزود: دولت افغانستان همیشه آماده مذاکرات بدون قید و شرط با مخالفان مسلح بوده اما خط قرمز آن قانون اساسی این کشور است، ولی سازمان دهنده جنگ در افغانستان سازمان استخبارات اردوی پاکستان یا آی. اس. آی است که حکومت غیر نظامی اسلام آباد هم تحت نفوذ و سیطره این سازمان است.

نماینده سابق پارلمان افغانستان با اشاره به برخی اظهار نظرات مبنی بر اینکه عامل تنش بین افغانستان و پاکستان خط فرضی دیورند است عنوان کرد: اگر برخی به این فکر باشند که اگر دولت افغانستان خط دیورند را به رسمیت بشناسد جنگ در این کشور پایان می یابد و سیاست پاکستان تغییر می کند در اشتباه هستند.

رنجبر تصریح کرد: پاکستان در افغانستان اهداف طولانی مدتی دارد که خط دیورند در برابر آن ناچیز است از اینرو به همین سیاست خود ادامه می دهد و مقامات پاکستانی به جز اظهارات دروغین و فریبنده برای مردم دنیا و مردم خود پاکستان در رابطه با صلح در افغانستان چیز دیگری ندارند.

وی در مورد حضور پر رنگ تر هند در افغانستان که نگرانی های پاکستان را هم به دنبال داشته و از افغانستان خواسته حضور هند را محدود کند، گفت: این درخواست بسیار بی مورد است. افغانستان یک کشور مستقل بوده و می تواند با هر کشوری رابطه داشته باشد و هیچ کشوری حق ندارد خواستار محدودیت روابط افغانستان با کشورهای دیگر شود.

 

کلیدواژه