ثور 24, 1396 14:31 Asia/Kabul

در نظام اسلامی مردم با شرکت در انتخابات آزادانه مسوولان خود را انتخاب می کنند و انتخاب آنان مورد تائید ولایت فقیه قرار می گیرد از اینرو انتخابات و حکومت هم جنبه مردمی دارد و هم جنبه دینی

معاونت پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه در کابل گفت: در نظام اسلامی مردم با شرکت در انتخابات آزادانه مسوولان خود را انتخاب می کنند و انتخاب آنان مورد تائید ولایت فقیه قرار می گیرد از اینرو انتخابات هم جنبه مردمی دارد و هم جنبه دینی.

حجت الاسلام دکتر محمد اسحاق ذاکری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: در بینش اسلامی اساس حکومت از آن خداوند متعال است اما دین مبین اسلام دینی پیشرو است و در هر عصر و زمان حرفی برای گفتن دارد نظام مردمسالاری دینی هم از این دین الهی استخراج شده که بر اساس آن رای مردم و انتخاب آنان در سرنوشت شان تاثیرگذار است و قوانین الهی نیز در انتخاب و حاکمیت مورد نظر قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: نظریه پردازان اسلامی مدل حکومتی را تحت عنوان مردمسالاری دینی ارایه داده اند که بصورت کامل در جمهوری اسلامی ایران پیاده می شود. مردم هم آزادانه و دموکراتیک در انتخابات شرکت می کنند و مسوولان را انتخاب می کنند و هم زیر سایه ولایت فقیه این انتخاب مردم به تائید می رسد و در نتیجه یک حکومت مردمسالار که جنبه مردمی و جنبه دینی دارد در جامعه ایران پیاده می شود، این مدل بهترین مدل است و بهتر بود در دیگر کشورهای اسلامی هم پیاده می شد.

به گفته ذاکری تفاوتی که این مدل با مدل دموکراسی غربی دارد این است که نظام دموکراسی غربی بر اساس انتخاب و رای مردم است بدون اینکه جنبه دینی در حاکمیت لحاظ شود از اینرو انتخابات در نظام غربی معمولاً همراه با تقلب است و گروه هایی، می توانند بر سرنوشت انتخابات تاثیرگذار باشند و انتخاب مردم را به انحراف بکشاند.

این کارشناس افغان در خصوص انتخاب نامزد اصلح نیز گفت: در بین نامزدهای انتخابات خصوصیات نسبی است و نمی توان تمام خصوصیات مثبت یا منفی را برای یکی از نامزدها در نظر گرفت. اما در جامعه اسلامی از گذشته ها بحث اصلح و صالح وجود داشته و هر زمانی که مردم به سراغ اصلح و بهترین فرد رفته اند توانسته اند به اهداف برسند. اما در جایی که کوتاهی شده و فرد اصلح کنار گذاشته شده نتوانسته اند به اهداف مورد نظر دست پیدا کنند.

وی اضافه کرد: رسیدن به فرد اصلح نیز یک مساله عقلی، اجتماعی و عرفی است و افراد می توانند با بررسی دقیق یا خودشان به انتخاب اصلح برسند و یا از کسانی که به پختگی سیاسی رسیده اند مشورت بگیرند.

 

کلیدواژه