ثور 28, 1396 10:55 Asia/Kabul
  • سیاست دو گانه امریکا؛ تمدید تعلیق تحریم ها در چار چوب توافق هسته ای همزمان با اعمال تحریم های جدید ؛

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا همزمان با امضای تمدید تعلیق تحریم‌های ایران ذیل تعهداتش تحت برجام، تحریم‌های جدیدی را ضد ایران اعلام کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه 27 ماه ثور با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: «آمریکا چشم پوشی از برخی تحریم ها را که لازمه ادامه اجرای تعهدات آمریکا در قبال برجام است، تمدید می کند».
در همین حال وزارت امور خارجه آمریکا هشدار داد: «درحالی که بر نظارت بر تعهدات ایران در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک ادامه می دهد همچنان مقامات ایرانی را مسئول نقض حقوق بشر می داند.

وزارت خزانه داری آمریکا نیز به طور جداگانه اعلام کرد: آمریکا دو مقام بخش دفاعی ایران، یک شرکت ایرانی، یک شخصیت چینی و سه شرکت چینی را که از برنامه موشکی بالستیک ایران پشتیبانی می کنند، تحریم کرد.
اقدام جدید امریکا در واقع تکرار همان روش ها ی گذشته است. ریچارد نفیو Richard Nephew از مذاکره کنندگان پیشین آمریکا با ایران که اکنون استاد دانشگاه کلمبیا است، تمدید کاهش تحریم ها علیه ایران را توسط دولت ترامپ «گامی مهم» در جهت حفظ موافقتنامه هسته ای تهران نامید، اما گفت: این موافقتنامه به علت فشارهای کنگره، سیاست های جمهوریخواهان و دیدگاه های بسیاری از افراد در دولت ترامپ با خطر روبرو است.
مارک دوبوویتز Mark Dubowitz مدیر بنیاد دفاع از دموکراسی نیز  که از مخالفان موافقتنامه هسته ای ایران به شمار می رود در باره این اقدام امریکا گفت: این پیامی روشن برای بانک ها و شرکت های خارجی است که به دنبال داد و ستد با ایران هستند. آنها در صورتی که بخواهند با ایران داد و ستد داشته باشند با خطرهای قابل توجهی روبرو خواهند شد.
به این ترتیب اکنون مشخص است که آمریکا  ظاهرا" به تعهدات  چارچوب توافقنامه برنامه هسته ای ایران و 5+1 که باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا سال 2015 آن را امضا کرد و دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی این کشور وعده داده بود آن را پاره کند، ادامه می دهد. واضح است که امریکا بعد از برجام در یک موقعیت سخت  قرار گرفت و میدان عمل برای بازی با کارت تحریم ها محدود شد، اما بازی امریکا هنوز تمام نشده است. ترامپ بارها تاکید کرده است که  اقدامات جدیدی را ضد ایران انجام خواهد داد.  وزارت خارجه امریکا دیروز اعلام کرد در حال انجام ارزیابی‌هایی جامع برای مشخص کردن سیاستش در قبال ایران و برجام است. لذا تمدید لغو تحریم های  هسته ای  به معنای تغییر  نقشه های آمریکا علیه ایران نیست. آنچه با قطعیت بیشتری می توان گفت این است که  این مواضع   نشان می دهند ماهیت رفتارهای امریکا تغییر نکرده و فقط روشها و سناریوها تغییر کرده است. امریکا بااین روش  سعی دارد  ایران را در سطح منطقه ای و بین المللی با چالش مواجه سازد. اما این سیاست  کارآیی خود را از دست داده   و دولت جدید امریکا نیز  متوجه این نکته شده است. به همین علت دولت ترامپ بدنبال ارزیابی دقیقتری از شرایط فعلی و بدست آوردن یک فرصت تازه است. بدیهی است تا زمانیکه امریکا احساس کند نظام جمهوری اسلامی ایران مقتدر و مردم ایران پشتوانه نظام هستند قادر به انجام هیچ کاری نخواهد. البته ترامپ در آستانه سفرش به منطقه  درپی زمینه سازی های تازه ای است  تا نقشه جدیدی را برای ایجاد ائتلاف عربی منطقه ای ضد ایران اجرا کند .این روندها نشان می دهد مسئله امریکا با ایران، انقلابی بودن ملت ایران و مواضع مستقل و مخالفت با سلطه گری و زورگویی های امریکا است. بدیهی است تا زمانیکه ایران بر مواضع انقلابی خود ایستاده است این خصومت ورزی هم جریان دارد.

کلیدواژه