نشست ریاض نمی تواند گرهی از مشکلات افغانستان و منطقه باز کند
(last modified 1396-03-01T06:02:16+00:00 )
جوزا 01, 1396 10:32 Asia/Kabul

حضور چندین ساله نیروهای خارجی در افغانستان به بهانه مبارزه با تروریزم هیچ کمکی به نابودی تروریست ها نکرده است

کارشناس سیاسی و استاد دانشگاه در کابل گفت: حضور چندین ساله نیروهای خارجی در افغانستان به بهانه مبارزه با تروریزم هیچ کمکی به نابودی تروریست ها در این کشور نکرده است.

دکتر عبدالطیف نظری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به نشست ریاض در مورد مبارزه با تروریزم که محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان هم در آن شرکت کرده اظهار داشت: این نشست نمی تواند گرهی از مشکلات افغانستان و منطقه بگشاید.

وی افزود: شرکت رئیس جمهور غنی اما می تواند فرصتی باشد تا مشکلات و چالش های امنیتی این کشور و حضور گروه های افراطی و تروریست در افغانستان تا حدی بازتاب پیدا کند و به گوش سران کشورهای اسلامی برسد.

به گفته این کارشناس سیاسی انتظار نمی رود که نشست ریاض بتواند برای صلح افغانستان و یا مقابله با گروه های تروریستی راه های منطقی را جستجو کند، عربستان خود از کشورهایی است که متهم به حمایت از گروه های تندرو و سلفی است که عامل اصلی بحران در افغانستان به شمار می رود.

نظری عنوان کرد: رئیس جمهوری افغانستان در نشست ریاض به چند نکته می تواند تاکید کند از جمله اینکه مردم کشورش سال هاست قربانی تروریزم هستند و کشورهایی که به بهانه مبارزه با تروریزم در این کشور، حضور نظامی، امنیتی و استخباراتی دارند نه تنها به ریشه کن کردن تروریزم کمک نکرده اند که روز به روز هم شاهد گسترده تر شدن فعالیت های تروریستی هستیم.

این استاد دانشگاه در کابل اضافه کرد: مردم مظلوم افغانستان هر روز تحت عناوین مختلف و در جنگ های نیابتی قربانی می شوند و کشورهای حاضر در صحنه تحولات افغانستان فقط نظاره گر این اوضاع هستند و به یک محکوم کردن بسنده می کنند. در حالیکه انتظار مردم افغانستان این است که اگر کشورهایی به بهانه مبارزه با تروریزم در این کشور حضور دارند حداقل مرهمی بر زخم های چند دهه ای آنان گذاشته شود و محمد اشرف غنی می تواند این مساله را گوشزد کند.

این صاحبنظر سیاسی گفت: از سوی دیگر کشورهای حامی تروریزم و افراط گرایی باید تحت فشار قرار بگیرند و آقای غنی این مسایل را بازگو می کند اما در این که کشورهای منطقه و فرامنطقه اراده تحت فشار قرار دادن این کشورها را داشته باشند تردید جدی وجود دارد.

نظری بیان داشت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا هم با شرکت در نشست ریاض بیشتر اهداف سیاست خارجی امریکا، تشکیل ناتوی عربی، عادی سازی روابط اعراب و اسرائیل و فروش بیشتر اسلحه به کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی را دنبال می کند.

وی اضافه کرد: ترامپ بیشتر تسلط امریکا بر کشورهای عربی و خاورمیانه را در دستور کار خود دارد و بحث مبارزه با تروریزم هم نوعی فرار به جلو در این نشست برای سرپوش گذاشتن به حمایت کشورها از گروه های تروریستی و افراطی است زیرا فعالیت های کشورهایی که از یکسو شعار مبارزه با تروریزم سر می دهند و از سوی دیگر از تروریست ها حمایت می کنند، افشا شده است.

 

کلیدواژه