نشست مبارزه با تروریزم در کشورهای حامی تروریزم جایگاهی ندارد
(last modified 1396-03-02T10:33:02+00:00 )
جوزا 02, 1396 15:03 Asia/Kabul
  • نشست مبارزه با تروریزم در کشورهای حامی تروریزم جایگاهی ندارد

برگزاری نشست مبارزه با تروریزم در کشورهایی که خود حامی تروریزم هستند جایگاهی ندارد

کارشناس و فعال سیاسی افغان تاکیدکرد: برگزاری نشست مبارزه با تروریزم در کشورهایی که خود حامی تروریزم هستند جایگاهی ندارد.

دکتر سید وحید ظهوری حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با نشستی که اخیراً در عربستان سعودی با شعار مبارزه با تروریزم برگزار شد و دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا هم در آن شرکت کرد، اظهار داشت: امریکا و عربستان حامیان تروریست ها هستند و دلیلی ندارد که نشست مبارزه با تروریزم برگزار کنند.

وی اضافه کرد: تروریست ها جنایات زیادی در مناطق مختلف جهان مرتکب و باعث نفرت مردم شده اند، عربستان و امریکا هم از آن ها حمایت کرده اند. ضمن اینکه شکست هایی هم در مناطق مختلف دنیا خورده اند.

عضو موسس بنیاد علمی-فرهنگی کوثر با اشاره به شرکت محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در نشست ریاض گفت: با توجه به وضعیت خاص افغانستان آقای غنی مدت ها بود که قصد سفر به عربستان را داشت.

به گفته این کارشناس سیاسی بحث تروریزم، افزایش و گسترش فعالیت طالبان و حمایت عربستان از گروه های تروریستی در افغانستان و پاکستان می طلبید که رئیس جمهوری افغانستان در این خصوص با مقامات عربستان مذاکراتی داشته باشد اما همزمانی سفر اشرف غنی به عربستان با سفر دونالد ترامپ به آن کشور بحث های دیگری را هم به میان آورد.

ظهوری حسینی عنوان کرد: عربستان با امریکا همراه است و هردو در جنایاتی که در یمن، سوریه و عراق صورت می گیرد و فعالیت های تروریستی که توسط طالبان و داعش در افغانستان انجام می شود شریک هستند از این لحاظ بعید است که آقای غنی بتواند با حضور در چنین نشست هایی به نتایج مطلوب برسد.

این کارشناس افغان با اشاره به ائتلاف کشورهای عربی و اسلامی علیه تروریزم که امریکا به دنبال آن است، گفت: امریکا هیچ جایی در کشورهای اسلامی ندارد و تنها چیزی که می تواند حضور آن را در این ائتلاف توجیه کند چراغ سبزی است که عربستان نشان داده است. امروز عربستان سعودی ادعا دارد که ام القراء جهان اسلام است در حالیکه بسیاری از کسانی که به نام داعش و طالبان فعالیت دارند و جنایات زیادی هم کرده اند تحت نفوذ عربستان سعودی هستند.

وی اضافه کرد: امریکا به دنبال ترویج تروریزم و ایجاد رعب و وحشت در کشورهای اسلامی است و می تواند از عربستان سعودی در این راه استفاده کند. به هر صورت امریکا و عربستان اهداف مشترکی دارند که باهم پیگیری می کنند و عربستان هم شرایط حضور امریکا را در منطقه فراهم می کند.

 

کلیدواژه