انتقاد شدید وزیر خارجه آلمان از قرارداد تسلیحاتی آمریکا و رژیم سعودی
(last modified 1396-03-09T07:56:37+00:00 )
جوزا 09, 1396 12:26 Asia/Kabul
  • انتقاد شدید وزیر خارجه آلمان از قرارداد تسلیحاتی آمریکا و رژیم سعودی

زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان روز دوشنبه قرارداد تسلیحاتی بی سابقه آمریکا با رژیم سعودی را در پیش گرفتن مسیری اشتباه برای این کشور ارزیابی کرد.وی در یک کنفرانس خبری در برلین ، با انتقاد از انقعاد این قرارداد تسلیحاتی تاکید کرد که آنچه بشدت بدان نیاز داریم ادامه ابتکارعمل خلع سلاح و کنترل و نظارت بر تسلیحات جهان است.

گابریل با بیان اینکه سلاح به اندازه کافی در منطقه غرب آسیا وجود دارد، اضافه کرد: نخستین سفر رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی که با انقعاد قرارداد عظیم خرید تسلیحاتی همراه شد، نشان دهنده در پیش گرفتن مسیری اشتباه است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا شنبه گذشته با سفر به عربستان سعودی قراردادهایی به ارزش 380 میلیارد دلار با این کشور امضاء کرد که 110 میلیارد دلار از این قراردادها شامل فروش تسلیحات به رژیم سعودی است.

ترامپ پس از این سفر ، آن را  «موفقیتی تمام‌عیار» توصیف کرد.در واقع ترامپ در راستای قولی که به آمریکایی ها درباره رونق مجدد صنایع آمریکا و شغل آفرینی داده بود ، توانست از رژیم سعودی به مثابه گاوی شیرده بهره برداری کرده و صدها میلیارد دلارآن را بدوشد.ترامپ در توئیتی که پس از این سفر منتشر کرد صراحتا اظهار داشت که ما صدها میلیارد دلار از خاورمیانه به ایالات متحده بازمی گردانیم که به معنی شغل، شغل و شغل است.

بدین ترتیب ماهیت سود جویانه سفر ترامپ اکنون کاملا آشکار شده است .اما نکته ای که ترامپ کاملا ندیده گرفته، این است که انباشت عظیم تسلیحات در کشورهای منطقه صرفا موجب براه افتادن مسابقه تسلیحاتی و نیز افزایش احتمال بروز تنش ها و درگیری ها نظامی خواهد شد.

این همان نکته ای است که وزیر خارجه آلمان که خود یک سیاستمدار چپ گرا و از مقامات ارشد حزب سوسیال دموکرات آلمان است بر آن تاکید کرده است . انتقاد وزیرخارجه آلمان از خط مشی فروش تسلیحات واشنگتن در منطقه از منظری دیگر یعنی افزایش اختلافات آلمان و آمریکا بویژه پس از دو نشست سران ناتو در بروکسل و نشست سران گروه هفت در سیسیل ایتالیا، نیز قابل تحلیل است .

در واقع ما شاهد افزایش انتقادات ترامپ از آلمان در زمینه روابط تجاری دو کشور، عدم ایفای تعهدات مالی آلمان در قبال ناتو و نیز اختلاف نظر شدید مرکل صدر اعظم آلمان و ترامپ بر سر توافقنامه تغییرات آب و هوایی پاریس بودیم .

طبیعتا  آلمانی ها در مقطع کنونی به یکی از منتقدین اصلی سیاستهای دولت جدید آمریکا چه در قبال اروپا و چه درباره سایر مسائل بین المللی تبدیل شده اند. اما  پرسشی که اینجا در زمینه دیدگاه منتقدانه وزیر خارجه آلمان در قبال فروش تسلیحات از سوی واشنگتن به ریاض مطرح می شود این است که دولت آلمان در سال های اخیر به رغم آگاهی کامل از  کارنامه اسف بار حقوق بشری رژیم سعودی چه در داخل این کشور و چه در جنگ یمن ، کماکان همکاری ها و روابط گسترده نظامی و تسلیحاتی خود را با رژیم سعودی حفظ کرده است .

در این راستا آلمان و عربستان  توافقی امضا کرده‌اند که طبق آن نیروهای سعودی از سوی نظامیان آلمانی در تأسیسات نظامی مشترک آموزش می بینند.همچنین توافقی دیگر میان دو طرف امضا شده است که بر اساس آن ، پلیس فدرال آلمان، نیروهای پلیس مرزی و دیگر نیروهای امنیتی سعودی را تحت آموزش قرار می‌دهد. در عین حال آلمان از تأمین‌کنندگان تسلیحاتی عربستان سعودی است و در سال 2016 بیش از نیم میلیارد یورو تسلیحات نظامی به ریاض فروخته است.

آلمان به شرکای سعودی در جنگ یمن نیز تسلیحات می فروشد ، کما اینکه برلین در ثور 1396 توافق بیش از 134 میلیون دلاری فروش تسلیحات به امارات را تأیید کرد.این رویه دولت آلمان تاکنون موجب انتقادات بسیاری ازآن شده است . برلین  یکی از شرکای اصلی رژیم سعودی در زمینه فروش تسلیحات و ارائه آموزش های نظامی به نظامیان سعودی است .

در واقع مرکل صدراعظم آلمان ،سیاست یک بام و دو هوا را در قبال ادامه جنگ رژیم سعودی علیه یمن در پیش گرفته است.این مساله نشان می دهدکه برای غربی ها ازجمله آلمانی ها ،آنچه در درجه اهمیت نخست قرار دارد، منافع مالی واقتصادی در قبال کشورهایی مانند عربستان سعودی است. 

 

 

کلیدواژه