مذاکرات راهبردی ایران و افغانستان؛ گامی در چار چوب  تعاملات دو جانبه و منطقه ای
(last modified 1396-03-28T11:42:21+00:00 )
جوزا 28, 1396 16:12 Asia/Kabul
  • مذاکرات راهبردی ایران و افغانستان؛ گامی در چار چوب  تعاملات دو جانبه و منطقه ای

 هیئتی از مقامات، دیپلمات ها و مذاکره کنندگان ارشد افغانستان به تهران آمده اند تا مذاکرات راهبردی دو  کشور را برگزار کنند.

 در این نشست مسائل مربوط به امور مهاجران افغان ، نحوه مبارزه جدی با مسائل امنیتی و تروریستی و چگونگی برخورد با  پدیده قاچاق  مواد مخدر  پیگیری می شود.

 براساس توافقی که در سفر اخیر جواد  ظریف وزیر امور خارجه ایران به کابل انجام شد، مقرر شد پنج کمیته امنیتی، اقتصادی، اتباع، فرهنگی و آب در دو کشور و با حضور مقامات مربوط هر بخش تشکیل و یک سند همکاری راهبردی امضا شود.

ارتقای مناسبات به سطح همکاری  راهبردی درعرف بین الملل، میزان تعامل پذیری دو کشور را در سطح مسایل  کلان نشان می دهد . این همکاری ها زمانیکه بین دو کشور همسایه  شکل می گیرد به معنای  درک مشترک دو کشورازاهمیت تعامل  در حوزه های مختلف است . این حوزه ها اکنون در قالب  پنج کمیته تعریف شده در مذاکرات راهبردی  مورد توجه قرارگرفته است.افغانستان تحت تاثیر سالهای طولانی حضور نظامی بیگانگان در این کشور آسیب های جدی دیده و بسیاری از فرصت های همکاری اقتصادی با این کشور تحت تاثیر ناامنی ها از بین رفته است. در حالیکه پیش نیاز فعالیت های اقتصادی امنیت و ثبات سیاسی است. افغانستان همچنین با چالش دیرینه تولید مواد مخدر مواجه است و استمرار تولید و قاچاق مواد مخدرمسئله ای نگران کننده برای این کشور و همسایگان افغانستان محسوب می شود . جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از همسایگان افغانستان ، در همه سال های سختی و جنگ حامی  ملت و دولت های مردمی در افغانستان بوده است .

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دو سال قبل  در دیدار محمد اشرف غنی رئیس‌جمهوری افغانستان در تهران ، ضمن  تأکید بر ضرورت اراده و تصمیم به تقویت همکاری و همدلی میان ایران و افغانستان خاطرنشان کردند:

مسائل میان دو کشور از قبیل «مهاجرین، آب، حمل‌ونقل و امنیت» نیز همگی قابل حل هستند و باید همه این مسائل را با جدیت و در قالب یک جدول زمان‌بندی شده، بررسی و حل کرد."رهبر انقلاب، همچنین تهران را خانه برادران افغانستانی خواندند و با اشاره به ارتباطات و دوستی‌های پایدار و قدیمی با دولت همسایه، اظهار امیدواری کردند روز به روز موفقیت ها و تواناییهای داخلی دولت و ملت افغانستان افزایش یابد.تقویت روابط افغانستان با همسایگان و همگرایی در مقابله با تهدید های مشترک از اصولی است که ایران خودرا بدان متعهد و مسوول می داند . در این راستا مقابله با افراط ‌گرایی و تروریسم  را می بایست ازشاخص های  مهم  در همکاری دوکشور برشمرد .این همکاری  می تواند سبب تقویت ثبات و امنیت جمعی شود . جمهوری اسلامی ایران با رها در عمل نشان داداه است که  امنیت و پیشرفت افغانستان را امنیت و پیشرفت خود می‌داند و به حفظ ثبات و امنیت این کشور که جزیی از امنیت جمعی در منطقه است اهمیت می دهد.

ایران و افغانستان با ظرفیت هایی که دارند می توانند همکاری ها را  علاوه بر حوزه امنیت  ؛ در بخش های اقتصادی  مانند  حمل و نقل  که نمونه ان در همکاری سه جانبه ایران و افغانستان و هند در استفاده از بند چابهار شکل گرفت  توسعه دهند . تامین انرژی، توسعه صنایع و معادن و سرمایه گذاری های مشترک با کشورهایی دیگر نظیر روسیه ، چین  و کشورهای ساحلی دریای خزر و آسیای مرکزی در این زمینه قابل ذکر است . اکنون اراده دو کشور استفاده از  فرصت های موجود  برای همکاری است .تحقق این  هدف مستلزم اجرایی شدن توافق ها و حمایت های مسوولان دوکشور است  .تصمیم گیری در هر یک از این حوزه ها و توافق ها در ترسیم سطح مناسبات دو کشور تاثیر گذار است . مذاکرات راهبردی تهران را می بایست از این منظر شروع خوبی برای رسیدن به این هدف دانست .