سرطان 13, 1396 16:35 Asia/Kabul
  • تظاهرات مدنی باید به شرط آرامش و ایجاد نشدن مشکل و مزاحمت برای دیگران برگزار شود

تظاهرات مدنی باید به شرط اینکه امنیت را به خطر نیندازد و برای دیگران ایجاد مشکل و مزاحمت نکند، برگزار شود

محقق و جامعه شناس افغان گفت: تظاهرات مدنی حق مردم است و آنان می توانند تظاهرات خود را به شرط اینکه امنیت را به خطر نیندازند و برای دیگران ایجاد مشکل و مزاحمت نکنند، برگزار نمایند.

عزیز بختیاری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به برگزاری تظاهرات گروه تحت نام جنبش رستاخیز تغییر در کابل که با صدای هارن (بوق) موترها برگزار شد، اظهار داشت: خواسته های مردم در تظاهرات معمولاً موجه است زیرا در سال های اخیر حکومت تا اندازه ای با بخش هایی از مردم فاصله گرفته اما در شکل برگزاری تظاهرات هم اشتباهاتی صورت می گیرد ضمن اینکه برخوردهای حکومت با تظاهرکنندگان هم گاهی اشتباه بوده که باید پاسخگو باشد.

گفتنی است که به دنبال اعتراض های یکماه گذشته جنبش رستاخیز تغییر شامل مظاهره و برپایی خیمه تحصن، روز گذشته حرکت اعتراضی تحت عنوان "هارن" (بوق) در سرک های شهر کابل برگزار شد.
اعتراض های ماه گذشته جنبش رستاخیز در چندین مورد منجر به خشونت با پلیس شد که در نتیجه ۸ تن از اعتراض کنندگان کشته و بیش از ۴۸ تن آنان زخمی شدند.
به گفته بختیاری زمانی که تظاهرات خیابانی صورت می گیرد افراد مغرضی هم پیدا می شوند که احساسات تظاهرکنندگان را تحریک می کنند و وضعیت را به آشوب می کشانند که هم تظاهر کنندگان و هم حکومت مسوولند وضعیت را کنترل کنند. تظاهر کنندگان باید مانع کسانی شوند که خلاف خواسته های آن ها دست به اقدامات غیر مسوولانه می زنند.

این استاد دانشگاه در کابل عنوان کرد: حکومت هم باید با همین دید با قضیه برخورد کند در حالیکه تا کنون حکومت غیر مسوولانه برخورد کرده و به جای اینکه افراد مغرض را پیدا کنند به تظاهرکنندگان حمله کرده است.

وی همچنان خاطرنشان کرد: معمولاً افرادی که در ابتدا تظاهرات را سازمان می دهند افراد عادی و مربوط به جامعه مدنی هستند که خواسته های کاملاً مردمی دارند اما افراد سیاسی که بسیاری از آن ها در حکومت هم نقش دارند و انتقادهایی از بخش های دیگری از حکومت دارند به نفع خود از وضعیت استفاده می کنند چنانچه در قضایای اخیر شاهد چنین مسایلی بودیم.

این کارشناس افغان گفت: یک نکته مهم این است که تظاهرکنندگان نباید اقداماتی انجام دهند که شائبه براندازی بوجود آید. آنان باید به دنبال اهداف مشخصی باشند، مثلاً اینگونه نباشد که افرادی بگویند می خواهیم ارگ را تصرف کنیم و یا رئیس جمهور را برکنار کنیم.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر فعالیت های مدنی باید محدودیت هایی هم داشته باشد و اینطور نباشد که فعالیت های آنان باعث مزاحمت برای مردم شود و زندگی مردم را مختل کند.

 

کلیدواژه