سرطان 14, 1396 08:49 Asia/Kabul
  • ایران و روسیه ؛ تاکید بر افزایش هماهنگی ها برای جلوگیری از مداخلات غیرقانونی آمریکا در سوریه

علی شمخانی دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران در تماس تلفنی دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه ،بر افزایش هماهنگی ایران و روسیه برای جلوگیری از مداخلات غیرقانونی آمریکا در سوریه تأکید کرد .

«نیکلای پاتروشف» Nikolai Patrushev دبیر شورای امنیت ملی روسیه  صبح دیروز (سه‌شنبه) در چارچوب افزایش هماهنگی‌های اجرایی بین نهادهای امنیت ملی دو کشور در موضوع سوریه طی تماس تلفنی با علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران  پیرامون روند همکاری‌های دو کشور در بحران سوریه و نشست آستانه قزاقستان با وی گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

 دبیر شورای امنیت ملی روسیه در این گفت وگوی تلفنی با ابراز رضایت از دستاوردهای میدانی و سیاسی حاصل از همکاری تهران و مسکو برای مقابله با تروریسم در سوریه گفت؛  پیگیری سازوکارهای سیاسی هیچ تاثیری بر مقابله موثر با گروه‌های تروریستی ، نخواهد داشت.

امیر دریابان علی شمخانی نیز در این گفت‌وگو با استقبال از رایزنی‌های مستمر دو کشور در فرآیند مقابله با تروریسم تاکید کرد با توجه به ضرورت بهره‌گیری از تجربیات گذشته  لازم است ترتیباتی اتخاذ شود که اقدامات جاری زمینه‌ای برای سوء استفاده تروریست‌ها‌ی شکست خورده از شرایط آتش بس ایجاد نکند.

این هماهنگی ها با توجه به شرایط حساس دوران گذار سوریه از بحران داعش  بسیار حائز اهمیت است.اقدامات ماجراجویانه آمریکا و بهانه جویی‌هایی که می‌تواند زمینه ساز افزایش تنش در منطقه و تقویت جبهه تروریسم در سوریه شود  دارای سابقه قبلی است . اکنون شواهدی حاکیست که این روند در حال باز تکرار شدن است .

شمخانی در گفت و گوی تلفنی اش با پاتروشف با اشاره به این مسئله گفت :

" روند آشکاری به منظور تقویت روحیه و حفظ برخی مناطق تصرف شده از سوی عناصر مسلح تکفیری، از سوی آمریکا با حمله به مواضع ارتش سوریه مشاهده می‌شود که نقض قطعنامه شورای امنیت و منشور سازمان ملل است."

با توجه به این تحرکات دو  راهبرد اصلی در دستور کار مشترک ایران و روسیه قرار دارد  .این راهبردها شامل افزایش هماهنگی به منظور جلوگیری از مداخلات غیرقانونی آمریکا در سوریه و جلوگیری از مخدوش شدن تمامیت ارضی و حاکمیت ملی این کشور است .

تجربه مذاکرات و روند اجرایی توافق های نشست های استانه  نشان می دهد که پیشبرد توافقات و حفاظت از آتش بس ایجاد شده در سوریه، نیازمند هماهنگی های مستمر و نظارت بر روند اجرایی است.

برقراری اتش بس در سوریه در سال گذشته اولین ثمره توافق سه جانبه مسکو بود . اکنون با وجود کارشکنی های امریکا این مذاکرات  در مدار گفتگوهای ژنو قرار گرفته است .

دمیستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه،  دستاورد های نشست های  آستانه را در سایه تلاش های سخت ایران ، روسیه و ترکیه، امیدبخش در جهت توافق برای جلوگیری از افزایش درگیری ها در سوریه توصیف کرده است .

دستاوردهای حاصل از همکاری دو کشور در موضوع مقابله با تروریسم در سوریه  نیز قابل توجه است .

«علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در گفت وگو با موسسه مطالعات ایران اوراسیا (ایراس)  درباره اهمیت همکاری های راهبردی تهران و مسکو می گوید   :

".. همکاری های ایران و روسیه در چارچوب همکاری های راهبردی مشترک به منظور مقابله با تروریسم در منطقه صورت می گیرد و طرفین در این زمینه هم سود هستند"

شمخانی تصریح می کند :" ائتلاف میان ایران، روسیه، سوریه، عراق و حزب الله لبنان در صحنه سوریه توانست معادلات را تغییر دهد و تروریست ها را پس از سال ها عقب براند و حلب سوریه را آزاد کند."

اکنون  با تغییراتی که هم در عرصه سیاسی و هم درعرصه  میدانی  در سوریه  ودر چارچوب توافق های مذکرات صلح سوریه در آستانه، بوجود آمده است ، حمایت از تمامیت ارضی سوریه و مبارزه با تروریست‌ها دو اصل مهم و کلیدی محسوب می شوند . در این برهه داعش در دو عرصه اصلی فعالیت خود یعنی در عراق و در سوریه با متحمل شدن ضربات سنگین در حال اضمحلال کامل است . وضعیت  میدانی بویژه در سوریه نشان می دهد  ، نباید از نقش امریکا و اسراییل  و  حمایت های عربستان و  قطر از گروه های تروریستی در سوریه غفلت کرد .  بویژه انکه اتهام سازی های تازه امریکا علیه دمشق به بهانه جلوگیری از استفاده سلا ح شیمیایی ، احتمال  تحرکات بحران ساز از جانب امریکا را افزایش داده است .