پاکستان دخالت در امور برخی کشورها از جمله افغانستان را جزء منافع خود می داند
(last modified 1396-04-19T13:35:27+00:00 )
سرطان 19, 1396 18:05 Asia/Kabul

پاکستان دخالت در امور برخی کشورها از جمله افغانستان را جزء منافع خود می داند و این مساله با اسناد و مدارک بین المللی به اثبات رسیده است

کارشناس سیاسی و استاد دانشگاه در کابل گفت: پاکستان دخالت در امور برخی کشورها از جمله افغانستان را جزء منافع خود می داند و این مساله با اسناد و مدارک بین المللی به اثبات رسیده است.

دکتر جواد طیب در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: پاکستان از زمان ایجاد، سیاست مداخله در امور افغانستان را در پیش گرفته و البته حکومت های افغانستان هم استراتژی مدونی در این رابطه نداشته اند و سیاست ها در این خصوص بیشتر تقابلی و مقطعی بوده است.

وی افزود: افغانستان هم به دلیل موقعیت استراتژیکی که دارد هر ازگاهی به محل تقابل منافع دیگر قدرت ها تبدیل می شود که این مساله مخصوصاً در رابطه با تقابل منافع هند و پاکستان مشهود است اما آنچه واضح است اینکه مراکز و پایگاه های تروریست ها در شهرهای مختلف پاکستان فعال هستند و پاکستان هم نمی تواند این مساله را کتمان کند، عملیات تروریستی هم که در افغانستان، منطقه کشمیر و یا برخی مناطق دیگر صورت می گیرد در پاکستان سازماندهی می شود.

به گفته طیب ادعاهایی مانند ادعای سخنگوی وزارت خارجه پاکستان که اخیراً گفته پایگاه های تروریستی در مناطق مرزی داخل خاک افغانستان قرار دارند و یا اینکه تروریست ها در پاکستان پایگاه ندارند، ادعاهای معمولی است که هر از گاهی از سوی سیاستمداران پاکستانی عنوان می شود.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: حیات پاکستان با هراس افکنی و تروریست پروری رابطه تنگاتنگی دارد و بویژه اعزام تروریست ها، حملات راکتی و امثال این ها از پاکستان به افغانستان بصورت آشکار صورت گرفته که به هیچ عنوان قابل انکار نیست.

این کارشناس سیاسی در مورد راه اندازی عملیات ضد تروریست ها در داخل پاکستان که گاهی مشاهده می شود، بیان داشت: زمانی که فشارهای بین المللی بر پاکستان در رابطه با حمایت آن کشور از تروریست ها افزایش پیدا می کند، پاکستانی ها عملیاتی را تحت عنوان عملیات ضد تروریستی در امتداد خط دیورند روی دست می گیرند اما فقط نیروهای آشوبگری را سرکوب می کنند که گاهی علیه خود آن ها طغیان می کنند و کاری به گروه های تروریستی مانند طالبان، شبکه حقانی، شورای کویته و لشکر طیبه ندارند.

وی اضافه کرد: نکته دیگر این است که پاکستان سیاست های خود در رابطه با افغانستان را همواره در تقابل با هند قرار داده و هیچ گاه مشاهده نشده که سیاستی بر مبنای حسن همجواری اتخاذ کرده باشد.

 

کلیدواژه