کشورهایی مانند پاکستان و امریکا برخورد صادقانه ای با مساله امنیت در افغانستان و منطقه ندارند
(last modified 1396-04-24T08:18:11+00:00 )
سرطان 24, 1396 12:48 Asia/Kabul

ثبات و امنیت نیاز فوری منطقه و افغانستان است اما کشورهای دخیل از جمله پاکستان و امریکا برخورد صادقانه ای با آن ندارند

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: ثبات و امنیت نیاز فوری منطقه و افغانستان است اما کشورهای دخیل از جمله پاکستان و امریکا برخورد صادقانه ای با آن ندارند.

رحمت الله بیژن پور در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات نارندرا مودی صدراعظم هند در نشست گروه جی بیست مبنی بر اینکه شدت خشونت‌ها در افغانستان به بحران بزرگی مبدل شده و باید در برابر کشورهای حامی تروریزم اقدامات لازم انجام شود، گفت: هند با حضور در جلسات منطقه ای و بین المللی و ارایه راهکارهای مناسب به اثبات رسانده که طرفدار صلح در منطقه است.

وی افزود: برخی کشورها بر فعالیت تروریست های تحت حمایت خود سرپوش می گذارند و عناصری را در کشورهای دیگر تروریست معرفی می کنند، افغانستان از این ناحیه آسیب دیده و برنامه مبارزه با تروریزم هم در این کشور از سوی کشورهای دیگر بویژه امریکا صادقانه پیش نمی رود و پاکستان هم بازی های دوگانه ای را انجام می دهد.

به گفته این کارشناس سیاسی بصورت کلی کشورهایی مانند امریکا، انگلیس، پاکستان و عربستان برنامه های مشترکی را در رابطه با تروریست ها پیش می برند و برخی کشورها از جمله هند، چین، روسیه و ایران این مساله را درک کرده و آن را آشکار می کنند.

بیژن پور عنوان کرد: تلاش هایی که برای مذاکرات صلح بین افغانستان و پاکستان صورت گرفته و گفت و گوهایی برای انجام یکسری فعالیت های مشترک منطقه ای، کنفرانس های اقتصادی و اجتماعی منطقه ای که منافع کشورها را دنبال می کند صورت گرفته و هند هم روی همه این مسایل تاکید داشته است.

وی همچنان خاطرنشان کرد: سفرهای مقامات هندی به افغانستان و کشورهای تاثیرگذار نشان دهنده این است که هند به دنبال آن است که امنیت در افغانستان برقرار شود اما پاکستانی ها همواره با ترفندهایی تلاش می کند که مسایل را به انحراف بکشانند و روند صلح را دچار مشکل می کنند.

بیژن پور بیان داشت: بسیاری از کشورهای خاورمیانه، آسیای مرکزی و جنوب آسیا دچار مشکلاتی هستند اما مساله افغانستان خاص است و اگر این کشور به ثبات و امنیت برسد تاثیر آن بر کشورهای دیگر هم مثبت خواهد بود اما وضعیت به گونه ای است که ناامنی ها در افغانستان روز به روز بیشتر می شود.

وی اضافه کرد: به اثبات رسیده که پاکستان از طالبان حمایت می کند، داعش هم از پروژه های مشکل ساز دیگر است، اکنون هند این مساله را مطرح می کند که امریکایی ها هم مساله امنیت را به شوخی گرفته اند و نیروهای خارجی برنامه های بیهوده ای را دنبال می کنند، که این مسایل باید مورد توجه قرار بگیرد.

 

کلیدواژه