سرطان 27, 1396 18:25 Asia/Kabul

حلقات خاصی در افغانستان همه چیز را در انحصار خود قرار داده اند به همین دلیل اوضاع کشور رو به نابسامانی و تشنج پیش رفته است

کارشناس و پژوهشگر سیاسی افغان گفت: پس از تشکیل حکومت وحدت ملی افغانستان حلقات خاصی همه چیز را در انحصار خود قرار دادند در حالی که توان کار را هم نداشتند به همین دلیل اوضاع کشور رو به نابسامانی و تشنج پیش رفت.

سید قاسم مظفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اوضاع نابسامان کنونی در افغانستان و تشکیل اختلاف های مختلف از سوی جریان های سیاسی اظهار داشت: اقتصاد و منابع سودآور، قدرت و سیاست کشور به انحصار عده ای خاص در آمده، تنش های قومی شدت گرفته و مردم فکر می کنند که قوم خاصی بر کشور تسلط پیدا کرده است، این مسایل باعث بروز شرایط خاصی شده است.

وی افزود: حلقات دیگر هم که خواستند قدرت، اقتصاد و سیاست را از انحصار خارج کنند و یا سهم بیشتری به خود اختصاص دهند موفق نشدند که یکی از دلایل عمده کشمکش ها هم همین موضوع است.

به گفته این کارشناس سیاسی انسجام و هماهنگی و اراده جنگی قوی هم علیه دشمنان امنیت و آرامش در کشور بوجود نیامده و کشورهای خارجی نیز برخورد صادقانه ای نسبت به قضایای افغانستان نداشته اند در حالی که پیمان امنیتی بین افغانستان و امریکا به امضا رسیده امریکایی ها به وعده ها و تعهدات خود عمل نکردند و قدمی در راه تقویت و تجهیز نیروهای امنیتی افغان برنداشتند.

مظفری عنوان کرد: از سوی دیگر ضعف مدیریت در کادر رهبری حکومت وحدت ملی و ضعف رهبران جهادی از عوامل مهمی است که کشور را به سوی بحران سوق داده و روز به روز به نگرانی های ملت می افزاید، اوضاع نابسامانی در کشور حاکم است و کسانی که در قدرت نقشی دارند هر یک سعی می کنند منافع خود را تامین کنند.

وی با اشاره به اختلافات میان برخی از مقامات پارلمان و حکومت وحدت ملی و سخنان معاون اول پارلمان در خصوص احتمال رخ دادن کودتای سفید در صورت ادامه روند کنونی گفت: اعتراضات نمایندگان پارلمان هم به دلیل انحصار طلبی ها در حکومت است.

این صاحبنظر افغان بیان داشت: رکود و هرج و مرج در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در افغانستان وجود دارد، تظاهراتی که گاهی از سوی مردم صورت می گیرد از روی اشتیاق نیست بلکه از روی ناچاری است. در این شرایط سخنان معاون اول مجلس هم چندان بیجا نیست و زمانی که مردم به ستوه بیایند قیام خواهند کرد.

وی اضافه کرد: نهادی در حکومت تحت نام کمیته تدارکات ملی همه چیز را در انحصار خود قرار داده و در عین حال توان کار را هم ندارد، سوء استفاده های مالی بسیاری صورت می گیرد، قراردادها به افراد و بخش های خاصی تعلق می گیرد و بودجه کافی و به موقع در اختیار بسیاری از وزارتخانه ها قرار نمی گیرد، طبیعی است که به این صورت بخش زیادی از بودجه هم به مصرف نمی رسد.

 

کلیدواژه