امریکا پاکستان را مسوول بخشی از شکست خود در افغانستان و منطقه می داند
(last modified 1396-05-01T13:18:10+00:00 )
اسد 01, 1396 17:48 Asia/Kabul

امریکا در منطقه و در مورد مساله افغانستان شکست خورده و پاکستان را مسوول بخشی از این شکست می داند از اینرو فشارهایی را بر پاکستان وارد می کند

کارشناس سیاسی و استاد دانشگاه در کابل گفت: امریکا در منطقه و در مورد مساله افغانستان شکست خورده و پاکستان را مسوول بخشی از این شکست می داند از اینرو فشارهایی را بر پاکستان وارد می کند.  

عبدالطیف نظری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به قطع برخی کمک های امریکا به پاکستان که تحت عنوان مبارزه با تروریزم صورت می گرفت اظهار داشت: امریکا تلاش می کند که فشارها بر پاکستان را افزایش دهد و به دنبال آن است که پاکستانی ها در سیاست های منطقه ای خود و از جمله در رابطه با افغانستان بیشتر مطابق میل امریکا عمل کنند.

وی افزود: امریکایی ها می دانند که پاکستانی ها در مبارزه با تروریزم سیاست دوگانه ای را بازی کرده اند و از نظر امریکایی ها بخشی از ناکامی آنان در افغانستان محصول استراتژی دوگانه ای است که پاکستانی ها در مبارزه با تروریزم به پیش برده اند.

به گفته این کارشناس سیاسی امریکا می خواهد شکست خود را به خصوص در حوزه های امنیتی و در افغانستان توجیه و عنوان کند که پاکستانی ها تلاش کرده اند این استراتژی را با ناکامی مواجه کنند همانگونه که شمار دیگری از کشورهای منطقه را هم متهم به این مساله می کند.

نظری بیان کرد: استراتژی امریکا به دلیل خطاهای راهبردی در افغانستان با بن بست روبرو شده است و به اعتراف خودشان شکست خورده بنابر این این بار می خواهد از طریق فشار بر پاکستان، آن کشور را وادار کند که پروژه های امریکا را در منطقه پیاده کند.

وی در عین حال گفت: امریکا در واقع هم به پاکستان نیاز دارد و هم می خواهد این کشور را زیر فشار قرار دهد. از یک طرف سیاست تمایل به هند را در پیش گرفته و از طرف دیگر نگران است که روابط پاکستان با روسیه و چین بیشتر شود و با توجه به رقابتی که امریکا با چین و روسیه دارد به پاکستان نیاز دارد.

این استاد دانشگاه در کابل اضافه کرد: از اینرو در حال حاضر امریکا هم بحث مذاکره با پاکستان را پیش می برد و هم فشارها را که شامل کاهش یا قطع کمک های مالی و نظامی می شود. به هر صورت همسویی پاکستان با سیاست های امریکا در آسیای مرکزی و جنوب آسیا برای امریکایی ها مهم است

زیرا پاکستانی ها می توانند از طریق مدیریت و مهندسی گروه های افراطی به عنوان یک پیمانکار و مجری خوب برای امریکایی ها عمل کنند و مرزهای چین و روسیه را ناامن کنند که امریکا هم به دنبال همین مساله است.

نظری اظهار داشت: البته پاکستان هم چندان به امریکا تمکین نخواهد کرد زیرا دارای ارتش پیشرفته است و محدودیت های امریکا در منطقه را هم درک می کند، امریکا امروز در منطقه در موضع ضعف قرار گرفته و کشورهایی مانند عربستان نتوانسته اند در تحولات سوریه اهداف امریکا را تامین کنند و ناتوی عربی در برابر جمهوری اسلامی ایران از درون فرو پاشیده بنا بر این در چنین شرایطی امریکا زیاد نمی تواند روی امریکا اعمال فشار کند.

وی افزود: پاکستان بر این ضعف های امریکا واقف است از اینرو حمایت خود را از طالبان ادامه خواهد داد و سیاستش در ارتباط با مساله افغانستان تغییر نخواهد کرد.

 

کلیدواژه