صلح بهترین و ارزانترین راه برای بهبود اوضاع افغانستان و منطقه است
(last modified 1396-05-08T09:36:30+00:00 )
اسد 08, 1396 14:06 Asia/Kabul

صلح بهترین و ارزانترین راه برای بهبود اوضاع افغانستان و منطقه است و به جای جنگ باید روی صلح سرمایه گذاری شود

استاد دانشگاه کابل تاکید کرد: صلح بهترین و ارزانترین راه برای بهبود اوضاع افغانستان و منطقه است و به جای جنگ باید روی صلح سرمایه گذاری شود.

موسی فریور در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به بحث افزایش نیروهای خارجی بویژه نیروهای امریکایی در افغانستان اظهار داشت: افزایش نظامیان خارجی در افغانستان نه تنها اوضاع این کشور را بهبود نمی بخشد بلکه بیش از پیش اوضاع را آشفته می کند و باز هم به نفع مخالفان مسلح دولت تمام می شود.

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه کابل گفت: اوضاع امنیتی افغانستان به اوضاع سیاسی این کشور و اوضاع منطقه ای و جهانی برمی گردد، حضور نیروهای غربی در افغانستان هم برای ملت افغانستان و هم برای کشورهای منطقه حساسیت برانگیز است و برخی از آن ها به نحوی از انحاء روی مخالفان مسلح دولت سرمایه گذاری و از آن ها برای مقابله با نیروهای غربی استفاده می کنند.

وی افزود: فساد در ارگان ها و دستگاه های مختلف افغانستان و در نقاط مختلف این کشور نیز سبب افزایش نارضایتی ها بویژه در صفوف قوای مسلح و افزایش ناامنی ها و در نتیجه تضعیف حکومت می شود، از سوی دیگر اعلام افزایش نیروهای خارجی در افغانستان حساسیت ها را بیشتر کرده و به اعتماد به نفس نیروهای امنیتی افغان صدمه می زند و باعث واکنش هایی هم می شود.

به گفته این کارشناس سیاسی زمانی که نیروی هوایی در اختیار خارجی ها باشد و تصامیم مهم را در عملیات مختلف خارجی ها بگیرند در بین نیروهای مسلح افغان نوعی بی میلی و رخوت ایجاد می کند، گزینه جایگزین تقویت نیروهای امنیتی افغان است که اعتماد به نفس را در بین آن ها افزایش می دهد و باعث تقویت نظام سیاسی می شود.

فریور عنوان کرد: مخالفت ها و کشمکش ها بین مسوولان رده بالای حکومت هم باعث خدشه دار شدن وجهه حکومت می شود و روی اوضاع کشور تاثیرات خود را دارد، خلاف تصور برخی، مخالفان مسلح دولت افغانستان قویتر از گذشته نشده اند اما دولت ضعیف تر شده و مخالفان مسلح از این وضعیت به نفع خود بهره برداری می کنند.  

این صاحبنظر افغان گفت: در صورتی که اعضای جامعه جهانی صادق هستند و واقعاً می خواهند از حکومت وحدت ملی افغانستان حمایت کنند به جای سرمایه گذاری روی جنگ روی صلح سرمایه گذاری کنند، از نظر اقتصادی هم صلح ارزانترین گزینه است و می تواند هزینه های نیروهای افغان و خارجی را بصورت چشمگیر کاهش دهد و زمینه پیوستن مخالفان مسلح به حکومت را نیز فراهم کند.

وی با اشاره به تظاهرات برخی از جریان ها در اعتراض به اوضاع امنیتی افغانستان و اینکه خواستار استعفای مقامات بلندپایه حکومت شده اند گفت: استعفای مقامات مشکلی را حل نمی کند زیرا در آنصورت جنجال جایگزین پیش می آید از این رو بهترین راه حل تاکید بر گزینه صلح است و تا زمانی که صلح به میان نیاید و از آن حمایت نشود گزینه های دیگر کارساز نخواهد بود.

 

کلیدواژه