تعهدات حکومت افغانستان در ارتباط با انتخابات و اصلاح نظام انتخاباتی عملی نشده است
(last modified 1396-05-15T11:57:59+00:00 )
اسد 15, 1396 16:27 Asia/Kabul

تعهدات حکومت وحدت ملی افغانستان در ارتباط با برگزاری انتخابات و اصلاح نظام انتخاباتی عملی نشده است

تحلیلگر سیاسی و روزنامه نگار افغان گفت: تعهدات حکومت وحدت ملی افغانستان در ارتباط با برگزاری انتخابات و اصلاح نظام انتخاباتی عملی نشده است.

مطیع الله خروتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: با تعیین اعضای کمیسیون انتخابات که از سوی ارگ ریاست جمهوری معرفی شدند امکان اصلاح نظام انتخاباتی وجود ندارد، فعالیت هایی هم که از سوی این اعضای کمیسیون انتخابات در خصوص برگزاری انتخابات و آمادگی ها برای آن صورت می گیرد تکرار سناریوی قبلی است و ابتکار جدیدی وجود ندارد.

وی افزود: یکی دیگر از وعده هایی که از سوی حکومت به مردم داده شده بود توزیع تذکره ها یا شناسنامه های الکترونیکی بود که انتخابات هم با استفاده از همین شناسنامه ها برگزار شود تا از تقلب جلوگیری شود که این امر هم عملی نشد.

به گفته این کارشناس سیاسی در مورد قضیه انتخابات هم فعالیت های انجام شده برای مردم رضایت بخش نیست، تنها اعضای کمیسیون های انتخابات تغییر کردند و اعضای قبلی هم امتیازات بیشتری کسب کرده و سمت های جدیدی گرفتند.

خروتی عنوان کرد: بی توجهی به قضیه انتخابات بیانگر این است که سران فعلی حکومت نمی خواهند پس از پایان دوره پنج ساله از قدرت کنار بروند و می خواهند که بار دیگر یک انتخابات تقلبی را به راه بیندازند ضمن اینکه با شرایط کنونی اگر هم انتخابات برگزار شود بار دیگر غیر شفاف خواهد بود و همان افرادی که در دوره های قبل به انحاء مختلف در مسند قدرت قرار گرفته بودند باز هم قدرت را بدست خواهند آورد و وارد کاخ ریاست جمهوری، پارلمان و شوراها خواهند شد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر دو سال از پایان دوره کاری پارلمان افغانستان می گذرد اما با فرمان رئیس جمهور مجلس هنوز به کار خود ادامه می دهد و انتخابات پارلمانی برگزار نشده و به نظر می رسد سران حکومت در مورد ریاست جمهوری هم چنین برنامه ای داشته باشند.

 

کلیدواژه