اسد 21, 1396 15:06 Asia/Kabul

افزایش ناامنی ها در شمال افغانستان در ارتباط با گسترش حوزه عملیات گروه های مسلح مخالف دولت این کشور از شرق و جنوب به طرف شمال است

کارشناس سیاسی ایرانی افزایش ناامنی ها در شمال افغانستان را در ارتباط با گسترش حوزه عملیات گروه های مسلح مخالف دولت این کشور از شرق و جنوب به طرف شمال دانست.

پیر محمد ملا زهی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به ناامنی های شمال افغانستان بویژه فاجعه کشتار دسته جمعی در منطقه میرزا ولنگ ولایت سرپل توسط گروه های تروریستی اظهار داشت: توجه بیشتر به مناطق شمالی به ساختار قومی قدرت در داخل افغانستان برمی گردد و یک سوال مهم این است که چرا در شرایط کنونی طالبان و سایر گروه های تروریستی تلاش می کنند جنگ را از جنوب و شرق به مناطق شمالی بکشانند.

وی افزود: پاسخ این سوال همان ساختار قومی قدرت و مشکلاتی است که بین سران حکومت بویژه رئیس جمهور و رئیس اجرایی و طرفداران آن ها وجود دارد. در این شرایط گروه های مسلح مخالف دولت هم فرصت را غنیمت شمرده و عملیات خود را گسترش داده اند.

به گفته این کارشناس سیاسی بخشی از قضیه هم به رقابت های قدرت های بزرگ در منطقه آسیای مرکزی برمی گردد و گمان می رود که بخشی از نیروهای داعش که از منطقه خاورمیانه مخصوصاً سوریه و عراق در حال اخراج شدن هستند، از این منطقه و نیروهای قومی آن مانند ازبک ها، چچن ها و آیغورها به منطقه آسیای میانه و افغانستان منتقل شوند.

ملا زهی عنوان کرد: معمولاً داعشی ها اگر در یک منطقه تحت فشار قرار بگیرند به مناطقی که هرج و مرج بیشتر دارد و حکومت مرکزی هم قوی نیست انتقال مکان می کنند و به نظر می رسد اکنون فرصت برای آن ها به خاطر انتقال مکان به افغانستان فراهم شده و نیروهای خارجی هم اگر به آن ها کمک نکنند حداقل جلو آن ها را هم نمی گیرند.

وی تصریح کرد: نیروهای داعش بخشی از اهداف غربی ها مخصوصاً امریکا را که تضعیف موقعیت روسیه و چین در منطقه است پیاده می کنند.

ایم صاحبنظر سیای گفت: یک نکته قابل توجه این است که گفته می شود در شمال افغانستان و بویژه در فاجعه ای که در میرزا ولنگ سر پل رخ داده طالبان و داعش بصورت مشترک عملیات انجام داده اند و تعدادی از غیرنظامیان را قتل عام کرده اند. اگر طالبان و داعش که دیدگاه های متفاوتی دارند باهم هماهنگ شده باشند مشکلات جدی را برای حکومت مرکزی افغانستان و نیروهای خارجی ایجاد خواهند کرد.

 

کلیدواژه