استفاده امریکا از شرکت های امنیتی خصوصی در افغانستان به ضرر مردم این کشور است
(last modified 1396-05-30T11:51:22+00:00 )
اسد 30, 1396 16:21 Asia/Kabul
  • استفاده امریکا از شرکت های امنیتی خصوصی در افغانستان به ضرر مردم این کشور است

استفاده دولت امریکا از شرکت های امنیتی خصوصی در افغانستان وضعیت را پیچیده تر می کند و به ضرر مردم افغانستان است

کارشناس سیاسی ایرانی تاکید کرد: استفاده احتمالی دولت امریکا از شرکت های امنیتی خصوصی در افغانستان وضعیت را پیچیده تر می کند و به ضرر مردم افغانستان است.

پیر محمد ملا زهی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به پیشنهاد شرکت امنیتی خصوصی بلک واتر به دولت امریکا مبنی بر سپردن ماموریت نظامی امریکا در افغانستان به این شرکت و بررسی این پیشنهاد از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا گفت: تحقق این امر به هیچ عنوان به نفع افغانستان نیست.

وی افزود: از زمانی که دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری امریکا بر سر کار آمد از سیاست های باراک اوباما انتقاد داشت و به نظر می رسید که دولت جدید امریکا در سیاست های موجود تجدید نظر کند.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: سیاست اوباما این بود که نیروهای امنیتی افغانستان به تدریج مسوولیت تامین امنیت این کشور را به عهده بگیرند و زمینه برای خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان فراهم شود اما ترامپ حتی در زمان مبارزات انتخاباتی اعلام کرده بود که این سیاست را قبول ندارد.

به گفته ملا زهی از سوی دیگر سیاست جایگزینی هم از سوی دولت ترامپ اعلام نشده و فقط گفته اند که به زودی سیاست خود را در مورد افغانستان اعلام می کنند اما گمانه زنی هایی وجود دارد که احتمالاً امریکا نیروهای خود را در افغانستان افزایش داده و ناتو را هم به این کار تشویق می کند و از شرایط کنونی این کشور به نفع خود استفاده خواهد کرد.

وی عنوان کرد بحث دیگر هم این است که دولت امریکا از شرکت های امنیتی خصوصی مانند بلک واتر استفاده می کند، با توجه به اینکه تجربه جنگی در نقاط مختلف دنیا دارند و دولت امریکا هم هیچ مسوولیتی در قبال آن ها ندارد و اگر جنایاتی هم انجام دهند کسی نمی تواند از آن ها بازخواست کند.

این صاحبنظر سیاسی اظهار داشت: استفاده از این شرکت ها از یکسو لزوم افزایش نیروهای امریکایی از سوی دولت این کشور را کاهش می دهد و از سوی دیگر مسوولیتی را نسبت به انجام خطاهای این شرکت ها متوجه دولت امریکا نمی کند، بنا بر این احتمال استفاده امریکا از شرکت بلک واتر در افغانستان وجود دارد.

ملا زهی گفت: این مساله به هیچ عنوان به نفع مردم افغانستان نیست زیرا زمانی که با یک ارتش و نیروی سازمان یافته طرف باشیم امکان بازخواست از آن وجود دارد هرچند که امریکایی ها با ضابطه و قاعده مند حرکت نکرده اند اما اگر در جایی کشتاری انجام داده اند افکار عمومی آن ها را تحت فشار قرار داده و از آن ها بازخواست کرده در حالیکه این امکان در مورد یک شرکت خصوصی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: کسی به درستی نمی داند نیروهای این شرکت ها چه کسانی و مربوط به کجا هستند، چگونه عمل می کنند و چه جنایاتی انجام می دهند از اینرو استفاده از چنین شرکت های امنیتی در افغانستان جنگ را پیچیده تر خواهد کرد و مشکلات بیشتری برای مردم افغانستان بوجود خواهد آورد.

 

کلیدواژه