دفاع دبیر کل ناتو از عملکرد این سازمان در سالگرد تشکیل آن
(last modified 1396-06-03T07:24:46+00:00 )
سنبله 03, 1396 11:54 Asia/Kabul
  • دفاع دبیر کل ناتو از عملکرد این سازمان در سالگرد تشکیل آن

«ینس استولتنبرگ»دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) عصر پنجشنبه با اشاره سالگرد تاسیس این سازمان مدعی شد که اهداف ناتو در 68 سال گذشته تغییری نکرده و همچنان به دنبال صلح و ثبات در منطقه و جهان است، اماروش دستیابی به این اهداف بستگی به فضای امنیتی دارد.

دبیرکل ناتو با اشاره به چالش های فراروی این سازمان گفت، روسیه امروز بزرگترین چالش امنیتی ناتو است.استولتنبرگ هم چنین بی ثباتی برخی مناطق خاورمیانه و شمال آفریقا را از دیگرچالش های ناتو دانست و گفت: بی ثباتی باعث شده است که میلیون ها نفر مجبور به ترک کشورشان شوند.

دفاع دبیر کل ناتو از عملکرد این سازمان با واقعیات و رویدادهایی که این سازمان نظامی در آنها دخالت داشته چندان همخوانی ندارد.هر چند ناتو در سال 1949 در آغاز دوره جنگ سرد به منظور دفاع از بلوک غرب یا آنچه غربی ها آن را جهان آزاد می خواندند با مشارکت کشورهای غربی دو سوی اقیانوس اطلس تاسیس شد، اما پس از فرو پاشی شوروی در سال 1991 و در نتیجه پایان دوره جنگ سرد ، فلسفه وجودی آن زیر سئوال رفت. در واقع دشمن اصلی ناتو یعنی شوروی از میان رفته بود و به همین دلیل سران غربی برای ادامه حیات آن  به دنبال دیگر علل وجودی رفتند .در این راستا ناتو در وهله نخست ادعا کرد که  با گسترش دامنه آن  وبویژه به عضویت در آوردن کشورهای کمونیستی سابق در شرق و مرکز اروپا و در مجموع پیش روی به سوی شرق ، خواهان ایجاد یک پیمان با گستره جغرافیایی بی سابقه یعنی از آمریکا وکانادا در غرب اقیانوس اطلس تا کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز در اورآسیا است .با این حال ناتو هیچگاه از عضویت روسیه در این پیمان نظامی استقبال نکرد و علی رغم خوش بینی  روسها به غرب بویژه در دوره ریاست جمهوری «بوریس یلتسین» رئیس جمهوری پیشین روسیه ، ناتو برخوردی بدبینانه و سپس یعنی با آغاز و گسترش بحران اوکراین برخوردی خصمانه با روسیه داشته است. «سون بسکوپ» کارشناس مسائل دفاعی با اشاره به هراس از روسیه می گوید: نباید در مورد آن مبالغه کنیم. دراین حال اقدامات ناتو بویژه استقرار سامانه های ضد موشکی در شرق اروپا به سوءظن روسها در باره اهداف واقعی ناتو بیش از پیش افزوده است .از دیدگاه مسکو ، هدف واقعی این اقدام ، تضعیف توان بازدارنده هسته ای راهبردی روسیه است. به گفته «آندری کوشکین» کارشناس نظامی روسی "در سال های  دهه 1990، موقعی که ما ناتوان بودیم آنها با ما دوستی می کردند و ما را شریک می نامیدند. همان طور که روسیه خود کفا و در سیاست خارجی مستقل شده، فوراً ناتو و آمریکا از "تجاوزگری" ما حرف به میان آورده است." در این حال ناتو که تحت نفوذ آمریکا به عنوان قدرت مسلط قرار دارد ،در سالهای اخیر  با مداخله نظامی در مناطق بیرون از حوزه جغرافیایی این سازمان نظامی ، عملا  تلاش کرده تا خود را به مثابه یک سازمان نظامی جهانی و با وظایف بین المللی مطرح کند . عملکرد ناتو در دوره پسا جنگ سرد بیش از این که  تقویت امنیت و ثبات آفرینی بوده باشد ، بیشتر به سوی امنیت زدایی و تنش آفرینی بوده  است .کما اینکه رویکرد خصمانه ناتو در قبال روسیه و تلاش برای به عضویت در آوردن کشورهای حوزه خارج نزدیک روسیه ، همواره از دلایل مهم  وادار ساختن مسکو به واکنش مقابل در عرصه نظامی بوده است./

کلیدواژه