حکومت پاکستان از مساله مهاجرین افغان به عنوان ابزار فشار استفاده می کند
(last modified 1396-06-11T09:55:00+00:00 )
سنبله 11, 1396 14:25 Asia/Kabul

حکومت پاکستان از ابزارهای مختلف اقتصادی و اجتماعی از جمله مساله مهاجرین برای فشار بر افغانستان استفاده می کند

مشاور پیشین وزارت امور مهاجرین افغانستان گفت: حکومت پاکستان در کنار حمایت از گروه های تروریستی از ابزارهای مختلف اقتصادی و اجتماعی از جمله مساله مهاجرین برای فشار بر افغانستان استفاده کرده است.

دکتر سید علی اقبال در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به درخواست پارلمان پاکستان از حکومت این کشور مبنی بر اینکه برنامه اخراج دو میلیون مهاجر افغان را روی دست بگیرد، اظهار داشت: اعلام اسرتراتژی جدید دولت امریکا در قبال افغانستان و هشدارهایی که در خصوص حمایت از تروریست ها به پاکستان داده شده، در این زمینه تاثیرگذار بوده است.

وی افزود: یکی از اقداماتی که پاکستانی ها در پاسخ به این استراتژی روی دست گرفته اند فشار بر حکومت افغانستان است، با وجود اینکه مساله مهاجرین یک مساله حقوق بشری است و دولت افغانستان تلاش کرده از طریق سازمان های بین المللی هم پیگیری کند که به مهاجرین به دور از مسایل سیاسی نگاه شود باز هم شاهدیم که پاکستانی ها در مقاطع مختلف از این مساله به عنوان ابزار فشار استفاده می کنند.

به گفته این کارشناس سیاسی-اجتماعی، پاکستانی ها با گروگانگیری مساله مهاجرین و طرح اخراج آن ها و فشار بر اتباع افغان که در آن کشور زندگی می کنند می خواهند بر دولت افغانستان فشار بیاورند و اقدام اخیر پارلمان پاکستان هم در همین راستا است.

اقبال عنوان کرد: سازمان های بین المللی هم بارها از حکومت پاکستان خواسته اند که مساله مهاجرین را با مسایل سیاسی مرتبط نکند اما دولت پاکستان به خاطر اعمال فشار بر دولت افغانستان و جلب توجه جهانی از این ابزار استفاده می کند.

وی یادآور شد که در شرایط حاضر جامعه بین المللی بر پاکستان فشار آورده تا از حمایت تروریست ها دست بردارد اما دولت پاکستان از هر ابزاری استفاده می کند که بار دیگر حمایت های بین المللی را به سمت خود جلب کند و در داخل افغانستان هم نوعی نگرانی ایجاد کند و حکومت این کشور را نیز در تنگنا قرار دهد.

مشاور پیشین وزارت امور مهاجرین افغانستان با اشاره به موضع این وزارتخانه که خواست پارلمان پاکستان را خلاف توافقات سه جانبه خوانده گفت: توافقاتی انجام شده و پاکستان تعهداتی به مجامع بین المللی داده اما بارها کارشکنی کرده است، بازی های پاکستانی ها در این خصوص مدون و درازمدت است و اهداف خود را دنبال می کنند، مهاجرین افغان در پاکستان و دولت افغانستان هم با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

وی اضافه کرد: حکومت افغانستان باید تلاش کند که زمینه بازگشت آبرومندانه مهاجرین افغان را فراهم کند، تامین امنیت و بهبود اوضاع اقتصادی در درازمدت می تواند در این راستا راهگشا باشد، برای مقابله با سیاست های پاکستان هم دیپلماسی فعال از طریق وزارت خارجه و رایزنی های بین المللی از طریق وزارت امور مهاجرین می تواند تا حدی برای تعدیل سیاست ها موثر باشد و زمینه های کاهش فشارها بر مهاجرین افغان را کمتر کند.

 

کلیدواژه