سنبله 13, 1396 18:55 Asia/Kabul
  • جداسازی یهودی ها از فلسطینی ها در الخلیل؛ تداوم نژادپرستی اسرائیلی

کابینه رژیم صهیونیستی تصمیم گرفت شورای شهری مستقل برای شهرک نشینان اسرائیلی در الخلیل تشکیل دهد که این تصمیم با واکنش مشترک حماس و فتح مواجه شد.

روزنامه «اورشلیم پست» اسرائیل از تصمیم کابینه اسرائیل برای مستقل کردن شهرک‌ نشینان اسرائیلی مرکز الخلیل در جنوب کرانه باختری از شهرداری فلسطین خبر داد و نوشت: «براساس این تصمیم اسرائیل، شورایی به نمایندگی از ساکنان محله یهودی نشین در الخلیل تشکیل خواهد شد تا خدمات شهری مستقلی برای آنها ارائه کند.»

اسرائیل، رژیمی مصنوعی و جعلی در خاورمیانه است که اساس آن توسط قدرت های غربی و بر مبنای «نژادپرستی» تعریف شده است. به عبارت دیگر، میان تاسیس اسرائیل و سیاست های آن با «نژادپرستی» پیوندی عمیق و ناگسستنی وجود دارد. اعراب و یهودی های آفریقایی از مهمترین گروههایی هستند که در سرزمین های اشغالی تحت تاثیر سیاست های نژادپرستانه اسرائیل قرار می گیرند. 

رفتارهای نژادپرستانه اسرائیل شواهد بسیاری از جمله طی سال های اخیر دارد.سرطان 94 بود که «آوی دیختر»، رئیس سابق دستگاه امنیت عمومی رژیم صهیونیستی (شاباک) و عضو کنونی پارلمان این رژیم از حزب لیکود، خواستار احداث خیابان های جداگانه برای فلسطینی ها و اسرائیلی ها در کرانه باختری رود اردن شد. طی تنها یک سال اخیر نیز رژیم اسرائیل سه تصمیم نژادپرستانه اتخاذ کرد.

نخستین تصمیم در عقرب 1395 درباره منع پخش اذان در مساجد قدس اتخاذ شد. به موجب این تصمیم که قانون نیز شد، پخش اذان از مساجد قدس به ادعای اینکه صدای اذان موجب آزار و اذیت شهرک نشینان صهیونیست می‌شود، ممنوع شد. 

دومین تصمیم نژادپرستانه در قوس 1395 درباره «منع استفاده رانندگان اتوبوس های شهر بئر السبع در جنوب اراضی اشغالی فلسطین از زبان عربی» برای اعلام ایستگاه ها و مسیرها به مسافران اتخاذ شد.

سومین تصمیم مهم نیز اکنون در جوزای سال روان درباره تشکیل شورای شهر مستقل برای شهرک نشینان اسرائیل در الخلیل جدای از شهرداری فلسطین اتخاذ شده است. این تصمیم در ادامه تصمیم ها و قوانین نژادپرستانه قبلی رژیم صهیونیستی قرار دارد. این تصمیم سبب می شود که شهرک‌ نشینان یهودی خدمات شهری را مستقیماً از مدیریت شهری اسرائیل که شاخه مدنی وزارت جنگ اسرائیل در خاک فلسطین است، دریافت کنند. این تصمیم در شرایطی اتخاذ می شود که مطابق توافق فلسطینی- اسرائیلی سال 1376؛ شهر الخلیل زیر نظر شهرداری فلسطین اداره می شود زیرا اکثریت این شهر معادل بیش از 80 درصد در اختیار تشکیلات خودگردان فلسطین قرار دارد. از همین رو، تصمیم جدید با واکنش مشترک جنبش های فلسطینی حماس و فتح مواجه شد. هر دو جنبش حماس و فتح با صدور بیانیه ای، این تصمیم کابینه صهیونیستی را «افراط در نژادپرستی» و خلاف توافق نامه های بین المللی از جمله توافق 1376 عنوان و آنرا محکوم کردند. 

بدون شک، سیاست های نژادپرستانه اسرائیل یکی از مهمترین دلایلی است که سبب شد سازمان ملل متحد در جولای گذشته عنوان کند که الخلیل یک میراث جهانی در معرض خطر است. سیاست ها و رفتارهای نژادپرستانه اسرائیل در سرزمین های اشغالی یادآور نظام آپارتاید آفریقای جنوبی است.