سنبله 15, 1396 15:06 Asia/Kabul
  • ضرورت مبارزه با تروریسم ؛  ایران در کنار همسایگان

«محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران در گفت و گو با شبکه تلویزیونی لبنانی المیادین؛ با بیان این که همه کشورهای منطقه با چالش تروریسم رو به رو هستند، تاکید کرد: ایران بدون توجه به وابستگی‌های مذهبی از کشورهای منطقه حمایت کرده است.

تاکید ایران بر آمادگی همکاری با همسایگان در مبارزه با تروریسم  مبتنی بر شعار نیست ، بلکه در عمل نیز ایران این همکاری و مبارزه حقیقی با تروریسم را به اثبات رسانده است .  پیروزی های پیاپی در جبهه  مقابله با تروریسم تکفیری در سوریه و عراق  نشان داد که با همکاری واقعی و همبستگی می توان  امنیت و  ثبات را به  منطقه باز گرداند.

 آزاد سازی حلب  و اکنون  دیرالزور، موصل و تلعفر از گام های بزرگی است که  پایان داعش  در عراق و سوریه را نوید می دهد .این موفقیت ها محصول مبارزه امریکا با داعش نیست ؛ بلکه نتیجه ایستادگی و انسجام نیروهای ارتش و  نیروهای مردمی اعم از شیعه و سنی  بوده که مقابل داعش و حامیان  آنها ایستاده اند .

"جفری ساکس" تحلیلگر و اقتصاددان آمریکایی یکسال پیش با انتشار مقاله ای در پایگاه "پروجکت سیندیکت" نوشت: "...پیروزی بر داعش دشوار نیست زیرا این گروه نیروهای فراوانی در اختیار ندارد ؛ اما  مشکل آن است که آمریکا و همپیمانانش داعش را دشمن اصلی شان نمی دانند و با وجود اینکه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در سپتامبر 2014 میلادی متعهد به ریشه کنی داعش شد، اما آمریکا و همپیمانانش از جمله عربستان، ترکیه و اسرائیل بر هدفی جز سرنگونی نظام بشار اسد در سوریه تمرکز ندارند."

نتایج مطالعات اخیر یکی ازمراکز پژوهشی رژیم صهیونیستی نیز نشان می دهد که سعودی‌ها برای گسترش وهابیت و سلفی‌گری در جهان، در دوره حکومت محمد بن سلمان همچنان ادامه خواهد یافت.
مرکز «بگین- سادات» در جدیدترین مطالعه خود می نویسد : احتمال اینکه محمد بن سلمان برنامه ویژه عربستان را برای تقویت سلفی‌گری متوقف کند، منتفی است.
در این مطالعه اشاره  شده است، خاندان پادشاهی سعودی ازسال ها قبل برای  انفجارهای تروریستی  در افغانستان ؛ عراق و سوریه و حتی در اروپا  برای برهم زدن ثبات و امنیت  طرح   و برنامه ریزی دارند .

ازطرفی دیگر، قراین نشان می دهد دولت ترامپ ونهادهای ترویج کننده اندیشه های افراط گرایانه ضد اسلامی در امریکا  بدنبال اهدافی هستند که تروریسم مورد حمایت عربستان با آنها همسوعمل می  کند .هدف ایالات متحده امریکا از این مداخله ؛ تغییر ژئو پلیتیک منطقه و ادامه پروژه تحمیل سلطه آمریکاست که  پس از پایان جنگ سرد آغاز شد.این هدف  مبارزه  حقیقی با تروریسم را دچار مشکل و انحراف کرده است .

از اینرو امروز نه فقط  شرایط منطقه  بلکه  الزامات  بین المللی ایجاب می کند اولویت همکاری ها ، ریشه کنی تروریسم و افراط گرایی باشد. آنگونه ظریف  وزیر امور خارجه ایران درگفت و گو با شبکه  المیادین تصریح کرد؛ جمهوری اسلامی ایران در مسیر ترویج وحدت اسلامی تاوان سنگینی داده است ،اما همچنان به این مسیر ادامه می‌دهد