لزوم تفاهم و اجماع منطقه ای و جهانی برای برقراری صلح و امنیت در افغانستان
(last modified 1396-06-18T15:30:46+00:00 )
سنبله 18, 1396 20:00 Asia/Kabul

برای برقراری صلح و امنیت در افغانستان باید این کشور، کشورهای منطقه، کشورهای قدرتمند غربی و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد بصورت مشترک تلاش کنند

کارشناس و فعال سیاسی افغان گفت: برای برقراری صلح و امنیت در افغانستان علاوه بر این کشور باید کشورهای منطقه، کشورهای قدرتمند غربی و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد بصورت مشترک تلاش کنند.

دکتر نور آقا روئین در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان خطاب به طالبان مبنی بر آمادگی همزمان دولت این کشور برای صلح و جنگ، اظهار داشت: طالبان، داعش، القاعده و امثال این گروه ها اجزای یک استراتژی کلان هستند که برنامه های مشترکی را به پیش می برند و از سوی بیگانگان هدایت می شوند.

وی افزود: موضع گیری ها در رابطه با مذاکرات و صلح هر ازگاهی از سوی شخصیت ها صورت می گیرد تا به نوعی توانمندی و علاقمندی خود را برای برقراری صلح نشان بدهند هرچند که عملاً اتفاق خاصی در این زمینه رخ نمی دهد. دولت افغانستان می داند نیروهایی که تحت عنوان طالبان و سایر گروه های تروریستی در افغانستان می جنگند از جاهای دیگری کنترل می شوند.

به گفته این کارشناس سیاسی، راه حل مشکلات افغانستان این است که کشورهای منطقه در این زمینه حضور فعال داشته باشند، کشورهای غربی و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد هم به وظایف خود عمل کنند اما به مسایل افغانستان بیشتر باید از دیدگاه مسایل منطقه ای نگاه شود.

روئین عنوان کرد: با در نظر داشت منافع کشورهای منطقه و جهان و مخصوصاً منافع افغانستان این امکان وجود دارد که تعریف جدید و مشخصی از رابطه بین دولت افغانستان و مخالفین مسلح این دولت ارایه شود. در غیر اینصورت از این ناحیه مشکلات عدیده ای برای کشورهای منطقه و جهان ایجاد خواهد شد.

این صاحبنظر سیاسی عنوان کرد: جنگ ها، بمباران ها و راهکارهای نظامی نمی تواند در جغرافیای افغانستان کارگر واقع شود و تنها راه، مذاکره و گفت و گو است و تجربه هم این مساله را ثابت کرده که نظامی گری در افغانستان نتیجه ای به بار نمی آورد چنانکه ارتش سرخ شوروی سابق نتوانست در این کشور کاری از پیش ببرد و بیش از یکصد هزار نیروی غربی هم طی سال های گذشته نتوانستند کاری بکنند.

وی اضافه کرد: طالبان هم باید در سیاست های خود تجدید نظر کنند اگر آن ها واقعاً افغان هستند باید از فرصت ها برای صلح استفاده کنند و نگذارند که بیگانگان دوباره آن ها را به سوی جنگ سوق دهند زیرا اگر در این کشور ناامنی وجود داشته باشد حضور نیروهای خارجی ادامه خواهد یافت و این چیزی است که طالبان با آن مخالف هستند.

 

کلیدواژه