اظهارات صدراعظم پاکستان خلاف موازین بین المللی و مداخله آشکار در امور افغانستان است
(last modified 1396-07-03T13:35:57+00:00 )
میزان 03, 1396 18:05 Asia/Kabul

اظهارات صدراعظم پاکستان در مورد اینکه افغانستان نباید با هند روابط نزدیک سیاسی و نظامی داشته باشد خلاف تمام موازین بین المللی و مداخله آشکار در امور افغانستان است

کارشناس سیاسی و روزنامه نگار افغان تاکید کرد: اظهارات صدراعظم پاکستان در مورد اینکه افغانستان نباید با هند روابط نزدیک سیاسی و نظامی داشته باشد خلاف تمام موازین بین المللی و مداخله آشکار در امور افغانستان است.

مطیع الله خروتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با اظهارات شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان که گفته روابط نزدیک افغانستان و هند پذیرفتنی نیست اظهار داشت: اینکه پاکستان از برقراری روابط نیک بین افغانستان و هند ناخرسند است به خودش برمی گردد، پاکستان تنها با افغانستان مشکل ندارد بلکه با هند هم مشکل دارد به گونه ای که دو کشور بر سر مالکیت بخشی از خاک کشمیر درگیر منازعه هستند.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: افغانستان یک کشور مستقل است که در سیاست های مربوط به خود و چگونگی برقراری روابط با کشورهای دیگر بصورت مستقل و بر اساس منافع خود تصمیم می گیرد.

وی افزود: حکومت های ضعیف در افغانستان و استخدام افرادی از سوی پاکستان و فرستادن آن ها به افغانستان بویژه در دوران جهاد مشکل ساز بوده است. چنانکه حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان بارها گفته بود جاسوسان پاکستان و برخی کشورهای دیگر در نهادهای مختلف افغانستان حضور دارند.

به گفته این کارشناس سیاسی در حال حاضر هم تعدادی از افرادی که پاکستان استخدام کرده حافظ منافع آن کشور در افغانستان هستند و پاکستانی ها هم می خواهند نظریات و خواسته های خود را توسط همین افراد پیاده کنند.

خروتی همچنان خاطرنشان کرد: پاکستان هیچ گاه طرفدار روابط نیک و دوستانه افغانستان و هند نبوده و حتی در زمان ریاست جمهوری حامد کرزی مخالفت خود را با ایجاد کنسولگری های هند در ولایات مختلف افغانستان اعلام کرد، پاکستانی ها می خواهند از افغانستان علیه هند استفاده کنند در حالی که چنین چیزی امکان پذیر نیست. مشکلات پاکستان با هند تاثیری روی دیدگاه های دولت ها و مردم افغانستان ندارد.

این روزنامه نگار افغان گفت: هندوستان در زمان جهاد و طی شانزده سال گذشته همواره با افغانستان همکاری کرده و حتی به خرابکاری های پاکستان در خصوص روابط هند و افغانستان توجهی نکرده بنابراین اظهار نظرات مقامات پاکستانی در مورد اینکه مثلاً افغانستان با هند روابط اقتصادی داشته باشد اما روابط سیاسی و نظامی نداشته باشد برای افغان ها قابل پذیرش نیست. این مساله خلاف تمام موازین بین المللی و مداخله آشکار در امور افغانستان به شمار می رود.

وی اظهار داشت: با اظهاراتی که اخیراً مقامات پاکستانی در مورد حضور مخالفان مسلح دولت افغانستان در خاک آن کشور داشته اند و اسناد و شواهد موجود در این رابطه پاکستان منزوی تر خواهد شد دیگر همسایگان از جمله جمهوری اسلامی ایران هم با سیاست های پاکستان دچار مشکل شده اند و پاکستان در تمام دنیا به عنوان حامی تروریزم معرفی شده است.

خروتی تصریح کرد: اکنون مشخص شده که پاکستان بصورت مستقیم و غیر مستقیم با حدود بیست گروه تروریستی در افغانستان همکاری و از آن ها حمایت می کند.

وی اضافه کرد: هیاهویی که پاکستان به راه انداخته بیشتر به خاطر تاخیر در پرداخت یک میلیارد دالری است که سالانه از سوی امریکا به پاکستان داده می شود و کمک های نظامی که به این کشور می کند، به هر صورت پاکستان با این رفتارهای خود در سطح منطقه و جهان باعث انزوای بیشتر خود خواهد شد.

 

کلیدواژه