امریکا در افغانستان خود را مواجه با بن بست می بیند و عامل آن را هم پاکستان می داند
(last modified 1396-07-13T11:41:51+00:00 )
میزان 13, 1396 16:11 Asia/Kabul
  • امریکا در افغانستان خود را مواجه با بن بست می بیند و عامل آن را هم پاکستان می داند

امریکا در افغانستان خود را مواجه با یک بن بست می بیند و عامل آن را هم پاکستان می داند از همین رو بر این کشور فشار آورده است

کارشناس و فعال سیاسی افغان گفت: امریکا در افغانستان خود را مواجه با یک بن بست می بیند و عامل آن را هم پاکستان می داند از همین رو بر این کشور فشار آورده تا از حمایت تروریست ها و اعزام آنان به افغانستان دست بردارد.

جمال الدین بدر در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: جنگ افغانستان برای امریکا حیثیتی شده و اگر به شکل کنونی و بدون دستاورد از این کشور خارج شود حیثیتش زیر سوال خواهد رفت چنانکه در عراق و سوریه چنین شد.

والی پیشین نورستان با اشاره به اظهارات محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان که از تغییرات در سیاست های جهانی در مورد افغانستان سخن گفته عنوان کرد که یکی از این تغییرات می تواند استراتژی جدید امریکا در قبال افغانستان باشد، صراحت لهجه و تندی که دونالد ترامپ در برابر پاکستان و سیاست هایش داشته متفاوت از رئیسان جمهور قبلی امریکا بوده است.

وی تصریح کرد: در عین حال تا زمانی که منابع حمایتی ترریست ها از بین نرود و حامیان تروریست ها با امریکا هماهنگ نشوند، امکان برد امریکا وجود ندارد و همانگونه که با بیش از یکصد و پنجاه هزار نیروی خارجی نتوانست در افغانستان امنیت برقرار کند در آینده هم موفق به این کار نخواهد شد.

به گفته این کارشناس سیاسی، مقامات افغان بارها تاکید کرده اند که منابع حمایتی تروریست ها در خاک پاکستان است و پایگاه های تروریست ها باید در آن کشور هدف قرار گرفته و نابود شوند اما امریکا این مساله را نمی پذیرفت و عنوان می کرد که پاکستان هم قربانی تروریزم است اما اکنون امریکایی ها واقعیت را درک کرده اند و خوشبینی حکومت افغانستان هم به همین دلیل است.

جمال الدین بدر اظهار داشت که پاکستان هیچ گاه آماده همکاری با افغانستان در راستای مبارزه با تروریزم نبوده به همین دلیل هم نظر جامعه جهانی در مورد آن کشور تغییر کرده است، اگر پاکستانی ها آماده همکاری باشند باید در سفرهایی که مقامات آن کشور به افغانستان دارند نقشه راه برای مبارزه مشترک علیه تروریزم ایجاد شود.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر در صورتی که امریکایی ها نتوانند پاکستانی ها را از حمایت گروه های تروریستی منع کنند و پاکستان همچنان به حمایت خود از این گروه ها ادامه دهد امریکا هم اعتبار خود را در جهان از دست خواهد داد.

 

کلیدواژه