میزان 17, 1396 17:36 Asia/Kabul

داعشی که اکنون در افغانستان فعال است با داعشی که در عراق و سوریه فعالیت می کند متفاوت است، این داعش توسط سازمان استخبارات اردوی پاکستان آ. اس. آی ایجاد شده است

کارشناس و روزنامه نگار افغان گفت: داعشی که اکنون در افغانستان فعال است با داعشی که در عراق و سوریه فعالیت می کند متفاوت است، این داعش توسط سازمان استخبارات اردوی پاکستان آ. اس. آی ایجاد و به افغانستان فرستاده شده است.

مطیع الله خروتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: پاکستان همیشه تلاش کرده که در افغانستان نظامی بر سر کار باشد که به خواست آن کشور لبیک بگوید و از نقاط استراتژیک موجود علیه افغانستان استفاده کند، به این لحاظ پاکستان سیاست های کلی خود در قبال افغانستان را همواره دنبال می کند و فقط پروژه های خود را تغییر می دهد.

وی یادآور شد که در زمان تجاوز ارتش شوروی سابق به افغانستان مردم این کشور به جهاد برخاستند که جهادی برحق بود اما با رفتن نیروهای شوروی سابق این جهاد پایان یافت در حالی که پاکستانی ها پروژه های خود در افغانستان را همچنان ادامه دادند و پس از سقوط حکومت دکتر نجیب پاکستانی ها و برخی دیگر از کشورها با توجه به هراسی که از مجاهدین افغان داشتند در صدد اضمحلال آن ها برآمدند.

به گفته این روزنامه نگار افغان بدین ترتیب پاکستانی ها برنامه های خود در افغانستان را از طریق طالبان دنبال کردند و اکنون هم بدیلی برای این گروه دارند و این به معنای آن است که دخالت پاکستان در امور افغانستان پایان نیافته و اهداف استراتژیک خود را می تواند در قالب گروه دیگری تحت عنوان داعش پیش ببرد.

خروتی عنوان کرد: پاکستانی ها به دنبال آن هستند که از یکسو به درخواست امریکایی ها لبیک بگویند و اعلام کنند که طالبان را پشت میز مذاکره حاضر کرده اند و آن ها با حکومت افغانستان گفت و گو می کنند و مانند حزب اسلامی به آن می پیوندند و از سوی دیگر مداخلات خود در امور افغانستان را توسط داعش ساخته خود ادامه می دهد ضمن اینکه حلقاتی هم در داخل حکومت افغانستان با این گروه همکاری می کنند.

این کارشناس سیاسی با اشاره به پیش شرط همیشگی طالبان برای مذاکره که خروج نیروهای خارجی از افغانستان است گفت: حزب اسلامی حکمتیار هم همین پیش شرط را مطرح می کرد و سران آن می گفتند تا زمانی که آخرین سرباز امریکایی در افغانستان حضور داشته باشد خواهند جنگید اما به دولت پیوستند و اکنون هم رهبر این حزب در کابل حضور دارد و بعید نیست که طالبان هم چنین روندی را در پیش بگیرند.

وی اضافه کرد: جنگ افغانستان جنگ مردم این کشور نیست بلکه جنگ دنیا در این کشور است، رقابت های سیاسی و اقتصادی به رقابت های نظامی هم تبدیل شده و به نظر نمی رسد که این جنگ با پیوستن طالبان به دولت افغانستان ختم شود زیرا گروه های دیگری مانند داعش وجود دارند که سیاست های آنان را ادامه دهند.

 

کلیدواژه