اتحادیه اروپا حمایت از برجام ، فشار بر ایران در برنامه دفاع موشکی
(last modified 1396-07-29T06:20:22+00:00 )
میزان 29, 1396 10:50 Asia/Kabul
  •  اتحادیه اروپا حمایت از برجام ، فشار بر ایران در برنامه دفاع موشکی

سران کشورهای اتحادیه اروپا در نشستی در بروکسل با صدور بیانیه‌ای بر لزوم پایبندی همه طرف‌ها به توافق هسته‌ای با ایران تأکید کردند. در همین حال برخی دیپلمات‌ها از  اظهارات سران فرانسه، آلمان و بریتانیا مبنی بر حفظ فشارها بر ایران در موضوعات غیر هسته ای بویژه برنامه توان موشکی خبر داده اند .

محصول مذاکراتی که در قالب برجام شکل گرفته است ازابتدا دچار نقاط ابهام و ضعف‌های ساختاری بود که با روی کار آمدن ترامپ، این ضعف ها آشکارترشد . اکنون رفتارامریکا درحال تبدیل شدن به تنشی در سطح بین المللی است . اتحادیه اروپا به خاطر بدعهدی های ترامپ در بسیاری از موضوعات  از آمریکا فاصله گرفته است. این فاصله بیش از همه در خروج آمریکا از کنفرانس زیست محیطی پاریس صورت گرفت و واکنش بسیار منفی اروپا  را به دنبال داشت.  اکنون برجام به فصل  تازه ای این اختلافات تبدیل شده است .

«تارجا کرونبرگ» و «تیتی اراستو» دو تحلیلگر ارشد موسسه سیپری می گویند : « دولت ترامپ به عنوان یک راه میانه ایده مذاکره دوباره پیرامون برجام یا بخشی از آن را مطرح و در این باره با اروپایی ها لابی کرده است». اروپایی ها اما با صدور بیانیه هایی با پیشنهاد مذاکره دوباره در باره برجام مخالفت کرده اند .با این حال شواهدی نشان می دهد که اتحادیه اروپا  به نحوی  بدنبال راه میانبر است .این اتحادیه  بعنوان یکی از طرف های برجام  سعی دارد این توافق را  بخاطر منافع اقتصادی اش حفظ  و از اجرای کامل ان حمایت کند و از طرف دیگر برای کاهش هزینه های درگیر شدن با تحریم های امریکا سعی دارد  مسئله برجام را از موضوع موشکی و سایر مسایل جدا کند .

شکی نیست که اقدامات غیر منطقی و تنش ساز امریکا  تحت هر شرایطی  اتحادیه اروپا را  تحت تاثیر قرارخواهد داد .هرچند که تیلرسون وزیر خارجه امریکا ادعا کرده که قصد ندارد در روابط تجاری اروپا با ایران خللی ایجاد کند .

موسسه صلح استکهلم می نویسد:

" در صورت بروز وضعیتی که در آن تحریم های آمریکا با تجارت قانونی اروپا با ایران تداخل پیدا کند، گزینه‌های اتحادیه اروپا می تواند عاملی حیاتی در تعیین سرنوشت برجام باشد."

البته هنوز معلوم نیست که آیا اتحادیه اروپا  اراده و اتحاد سیاسی لازم برای ورود به یک تقابل اقتصادی با آمریکا را پیدا خواهد کرد یا خیر؟ در هر حال  اتحادیه اروپا نمی تواند ازیکسو در هم آوایی  با ترامپ باب مذاکره با ایران را به بهانه نگرانی های امنیتی در حوزه دفاعی  باز کند و در عین حال در حوزه مسایل اقتصادی  در موضع  حمایت قرار گیرد.این دوگانگی درمناسبات با ایران پذیرفتنی نیست وجایگاهی ندارد .

حضرت آیت الله  خامنه ای رهبر معظم انقلاب ،دربیانات  هفته گذشته خود هم آوایی اروپا با آمریکا و فشار بر ایران در سیاست های منطقه ای تهران و برنامه دفاعی موشکی را غیرقابل قبول خواندند.ایشان تأکید کردند: اروپایی ها باید مقابل اقدامات دولت امریکا از جمله نقض برجام همچون تحریم هایی که انتظار دارند از کنگره بیرون بیاید بایستند و از هم صدایی با امریکایی‌ها در مسائلی نظیر قدرت دفاعی ایران و حضور ایران در منطقه بپرهیزند چرا که ما مطلقاً هم آوازی اروپایی ها با زورگویی های امریکا را قبول نمی کنیم.