میزان 29, 1396 17:18 Asia/Kabul

حملات تروریستی در ولایت غور و کابل افغانستان از سوی گروه داعش نشان دهنده تلاش این گروه برای ایجاد تفرقه مذهبی در این کشور است

کارشناس سیاسی ایرانی گفت: حملات تروریستی در ولایت غور و کابل افغانستان از سوی گروه داعش نشان دهنده تلاش این گروه برای ایجاد تفرقه مذهبی در این کشور است.

پیر محمد ملا زهی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: داعش در عراق و سوریه هم برای راه اندازی جنگ مذهبی تلاش کرد و در افغانستان نیز در این زمینه سعی می کند. همچنان می خواهد از بین افراد افراطی هم برای خود نیرو جذب کند.

وی افزود: حملات روز گذشته در افغانستان تفاوتی هم داشت و آن اینکه در کابل به مسجد امام زمان که مربوط به شیعیان بود حمله شد و داعش مسوولیت آن را به عهده گرفت، ولی در غور به یک مسجد اهل سنت حمله شد.

به گفته این کارشناس سیاسی با توجه به شکستی که داعشی ها در منطقه خاورمیانه خورده اند تاکتیک جدیدی را در پیش گرفته اند مانند آنچه در افغانستان عمل می کنند و به دنبال آن هستند که مشکلاتی برای جامعه کشورهایی ایجاد کنند که در آن نفوذ کرده اند و در سایه آن از گروه های افراطی اهل سنت نیرو جذب کند و از آن ها علیه شیعیان استفاده کنند.

ملا زهی عنوان کرد: این در حالی است که شیعه و سنی در طول تاریخ در افغانستان مشکل خاصی نداشته اند هر چند که جنگ هایی میان گروه های مختلف در این کشور بوقوع پیوسته است.

وی یاد آور شد یک دلیل مهم دیگر که داعش از این تاکتیک در افغانستان استفاده می کند ضعف دولت مرکزی در این کشور است که نتوانسته ارتش و پلیس قدرتمندی ایجاد کند که بتواند در سرتاسر کشور اعمال قدرت کند. امریکایی ها هم کمکی در این زمینه نکردند اما باید به هر شکل ممکن از ایجاد زمینه های جنگ مذهبی در افغانستان جلوگیری شود زیرا عواقب ناگواری را درپی خواهد داشت.

این روزنامه نگار ایرانی گفت: امریکا در توافقنامه امنیتی که با افغانستان امضا کرده تعهد داده به حفظ امنیت این کشور کمک کند اما در رابطه با داعش بحث فراتر از دولت و ساختار قدرت در افغانستان است به گونه ای که امریکا و روسیه به شکل جدی تری در این کشور وارد رقابت شده اند.

ملا زهی بیان کرد: شایعاتی هم وجود دارد که روس ها به نوعی دارند از طالبان حمایت می کنند و امریکایی ها هم در حمل و نقل نیروهای داعش دخالت می کنند و سعی دارند آن ها را در شمال افغانستان مستقر کنند تا در آینده بتوانند از آن ها به عنوان ابزار علیه روسیه و چین استفاده کنند.

این کارشناس سیاسی گفت: به هر صورت امریکا از ابتدای حضور در افغانستان مسوولیت تامین امنیت در این کشور را به عهده گرفته و در این مسوولیت شکست خورده است، امریکایی ها نتوانسته اند امنیت را در افغانستان برقرار کنند و یا ارتش قدرتمندی بوجود آورند که بتواند در تامین امنیت تاثیرگذار باشد.

وی اضافه کرد: امریکایی ها استراتژی روشنی در قبال افغانستان ندارند و به دنبال اهداف خودشان هستند و از یک نظر ناامنی در افغانستان چندان هم به ضرر آن ها نیست زیرا اگر افغانستان کاملاً امن شود افغان ها از آن ها خواهند پرسید که چرا در این کشور حضور دارند.

 

کلیدواژه