عقرب 03, 1396 09:08 Asia/Kabul
  • دیدار رییس جمهوری افغانستان از هند+نظر کارشناس

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان برای گفتگو با مقامات هند به این کشور سفر کرد.

 "محمداشرف غنی"  در آغازسفر یک روزه خود به هند با "سوشما سواراج" Sushma Swaraj وزیر امور خارجه هند در مورد راه های تقویت روابط دوجانبه گفتگو کرد.

دیدار و گفتگو  با رامنات کوویند رئیس‌جمهوری و نارندرامودی نخست وزیر هند از برنامه های سفررئیس جمهوری افغانستان به آن کشور است. 

دیدارمحمد اشرف غنی از هند وگفتگو با مقامات ارشد این کشورپس از آن انجام می شود که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در جریان اعلام راهبرد خود در خصوص افغانستان،از دهلی نو خواست نقش بیشتری در روند تحولات این کشور ایفاء کند.

  رئیس جمهوری افغانستان درسفر به هند تلاش دارد با اتکا به توافقنامه همکاری راهبردی کابل و دهلی نو در سال2011 و همچنین تاکید اخیر ترامپ بر ایفای نقش بیشتر دهلی نو در افغانستان،کمک های بیشتر مالی و نظامی به خصوص سرمایه گذاری درزیرساخت های کلان اقتصادی این کشور را از مقامات هندی درخواست کند.  

وجود کنسولگری های هند در شهرهای قندهار، جلال‌آباد، مزار شریف و هرات افغانستان ضمن آنکه نشانه ای از تعمیق مناسبات سیاسی دو کشوراست می تواند زمینه مناسبی را برای فعالان اقتصادی افغانستان و هند برای گسترش همکاری های تجاری فراهم کند.

هند ازجمله کشورهای منطقه است که نقش قابل توجهی در روند بازسازی افغانستان و توسعه اقتصادی این کشور دارد.بهره برداری از سد دوستی در استان هرات در سال 2016 که توسط هند ساخته شد،از پروژه های کلانی بوده که این کشور آنرا در افغانستان به اجرا درآورده است.

افغانستان که در سال های گذشته با کاهش کمک های بین المللی به روند بازسازی آن کشور مواجه شده است،تلاش دارد از ظرفیت های گسترده هند در این زمینه استفاده کند.

وجود بی اعتمادی های شدید در روابط افغانستان با پاکستان موجب شده تا کابل انگیزه بیشتری در تقویت همکاری ها با دهلی نو داشته باشد.

البته وجود خصومت های طولانی مدت در روابط هند و پاکستان هم موجب شده تا دولت افغانستان از این موقعیت برای تامین حداکثری منافع ملی خود بهره بگیرد.

هند و پاکستان در چارچوب رقابت منطقه ای درصدد گسترش نفوذ خود در افغانستان هستند،اما هند به دلیل داشتتن روابط عمیق و دوستانه با کابل وهمچنین  وجود تنش های پایدار در مناسبات افغانستان و پاکستان،زمینه بسیار مناسبی برای تبدیل شدن به شریک راهبردی افغانستان  را دارد.به خصوص آنکه هندی ها در چارچوب جلب همکاری و حمایت بیشتر آمریکا و فاصله گرفتن بیشتر واشنگتن از اسلام آباد،انگیزه زیادی برای پاسخ مثبت به درخواست ترامپ برای ایفای نقش بیشتر در افغانستان دارند.   

این در حالی است که پاکستان در راستای رقابت راهبردی با هند،بشدت مخالف حضور،نفوذ و همکاری بیشتر هند با افغانستان است.

چندی پیش شاهد خاقان عباسی نخست وزیر پاکستان در شورای روابط خارجی آمریکا به صراحت اعلام کرد، اسلام‌آباد هرگز نقش سیاسی و نظامی هند در افغانستان را قبول نخواهد کرد.  

به همین دلیل است که برخی محافل در هند،حملات علیه اتباع و منافع هند در افغانستان را به سازمان اطلاعات پاکستان مرتبط می دانند.   

«سلیم‌صافی» کارشناس و نویسنده معروف پاکستانی می گوید، هند و پاکستان در برابر مردم افغانستان مسئول هستند زیرا اسلام آباد و دهلی‌نو اختلافات خود را به افغانستان کشانده‌اند.   

مقامات افغانستان اگر چه بارها گفته اند اجازه نمی دهند کشورشان به محیط رقابتی برای سایر کشورها تبدیل بشود اما دولت کابل تلاش دارد از این رقابت هند و پاکستان،برای جلب کمک  های بیشتر دهلی نو و تصحیح سیاست های اسلام آباد استفاده کند.

کلیدواژه