عقرب 07, 1396 16:56 Asia/Kabul
  •  تصویب قطعنامه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران درباره خلع سلاح هسته ای، پیشنهادی برای صلح و امنیت جهانی+نظرات کارشناسان

 قطعنامه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران درباره خلع سلاح هسته ای با وجود مخالف آمریکا و همپیمانانش در کمیته خلع سلاح مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد.

 این قطعنامه  با رای مثبت 112 کشور و با هدف پیگیری اجرای تعهدات پذیرفته شده در کنفرانس های بازنگری دولت های عضو ان پی تی در سال های 1995- 2000 و 2010 میلادی ،روز شنبه به تصویب رسید .

اما تصویب این قطعنامه ای از چه اهمیتی برخوردار است ؟

قطعنامه  پیشنهادی ایران از  کشورهای دارای سلاح هسته ای می خواهد به اقدامات لازم جهت اجرای تعهداتشان مبنی بر انهدام کامل زرادخانه تسلیحات اتمی خود بر اساس اصول شفافیت - برگشت ناپذیری و نظارت بین المللی سرعت بخشند.

در همین راستا پیشتر نیز  نمایندگان 122 کشور مخالف سلاح های هسته ای از جمله ایران /هفتم ژوییه /در تالار کنفرانس شماره یک مقر سازمان ملل در نیویورک، متن پیمانی مبنی بر منع کامل ساخت، آزمایش، تولید، اکتساب، تملک، انباشت، انتقال، استفاده و تهدید به استفاده از سلاح هسته ای تحت هر شرایطی را به تصویب رساندند.

طرفداران این پیمان آن را دستاوردی تاریخی توصیف کردند درحالیکه دارندگان سلاح هسته‌ای آن را «غیر واقع‌‌بینانه»  تلقی می کنند و می گویند این پیمان هیچ تأثیری بر کاهش زرادخانه های حاوی هزاران  کلاهک هسته‌ای نخواهد داشت.

معاهده  عدم اشاعه سلاح های هسته‌ای که از سال ۱۹۷۰ میلادی لازم الاجرا شده است، در بند 6  بر ضرورت نابودی همه سلاح اتمی تاکید دارد .اما با  خودداری  دارندگان سلاح‌های هسته‌ای از اجرای تعهدات  در این  زمینه ؛ عملا" این بند از معاهده اجرا نشده است .

مصوبات کنفرانسهای سال های  2000   و 2010  مربوط به معاهده نیز بر ضرورت پیوستن بی قید و شرط رژیم اسرائیل به معاهده، تاکید دارند. براساس گزارش سالانۀ مؤسسه صلح استکهلم، رژیم صهیونیستی   دارای حدود 300 کلاهک اتمی است .

امریکا  اما  تا کنون مانع از برگزاری کنفرانس عاری سازی خاورمیانه ازسلاح اتمی شده است. امریکا  همچنین تنها کشوری است که از سلاح اتمی استفاده کرده و  همچنان میلیاردها دلار صرف نوسازی  جنگ افزارهای  اتمی  می کند.

فابریزیو دی ارنستو Fabrizio Di Ernesto خبرنگار ایتالیائی  چندی قبل در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک ایتالیا گفت : فقط اندکی از مردم می دانند که 2 پایگاه آویانو Aviano و گدی Ghedi  در ایتالیا به انبار کلاهک های هسته ای آمریکا تبدیل شده است.

آمریکا همچنین تعدادی از سلاح های اتمی تاکتیکی خود را در بلژیک ، آلمان ، هلند و ترکیه انبار کرده است.

مارک گوبراد، متخصص سلاحهای هسته‌ای از دانشگاه کارولینای شمالی، در این باره می گوید :

"جهان در بازگرداندن غول هسته‌ای به چراغش ناکام مانده است و حالا سر و کلۀ غولهای جدید نیز پیدا شده است که بدنبال تولید سلاح‌های جدید تری هستند . ادامه این روند به معنای مسابقه ای برای  نابودی جهان است ."

جمهوری اسلامی ایران معتقد است لازمه جهان امن، انهدام کامل همه این سلاح‌هاست.

 حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در بخشی از پیام شان به اجلاس بین المللی خلع سلاح در تهران در آوریل  2011 تاکید کردند:

 "ما کاربرد این سلاح‌ها را حرام و تلاش برای مصونیت بخشیدن ابناء بشر از این بلای بزرگ را وظیفه همگان می‌دانیم."