جهان در برابر حمایت پاکستان از تروریست ها و دخالت هایش در افغانستان اقدام کند
(last modified 1395-04-28T06:55:49+00:00 )
سرطان 28, 1395 11:25 Asia/Kabul

حمایت پاکستان از تروریست ها بر کسی پوشیده نیست و جهان باید در برابر عملکرد پاکستانی ها اقدام کند

کارشناس و روزنامه نگار افغان تاکید کرد: حمایت پاکستان از تروریست ها و دخالت ها و دست اندازی هایش در افغانستان بر کسی پوشیده نیست و جهان باید در برابر این عملکرد پاکستانی ها اقدام کند.

سید امین بهراد در گفتگو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به اسناد منتشر شده از سوی رحمت الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان در خصوص حمایت پاکستان از گروه های تروریستی از جمله طالبان گفت: در گذشته هم اسنادی مبنی بر حمایت پاکستان از گروه های تروریستی منتشر شده اما به نظر می رسد جنبه های امنیتی اسناد جدیدی که از سوی رئیس پیشین امنیت ملی منتشر شده، بیشتر باشد.

وی افزود: دست اندازی ها و دخالت های پاکستان برای مردم منطقه و افغانستان هویدا است و پاکستانی ها حتی هر از چندگاهی مناطق مرزی افغانستان را موشک باران می کند که تخطی از قوانین بین المللی و تعرض به افغانستان شمرده می شود.

به گفته ی این کارشناس افغان پاکستان همواره برای افغانستان درد سرساز بوده و از گروه های دهشت افکن و افراطی حمایت کرده است بنابر این انتشار چنین اسنادی چندان دور از ذهن نیست و مردم منطقه از عملکرد پاکستان آگاه هستند.

بهراد یادآور شد که حکومت وحدت ملی افغانستان از ابتدای تشکیل تلاش زیادی کرد که روابط با پاکستان را بهبود ببخشد و این روابط بر مبنای احترام متقابل استوار شود اما این تلاش ها نتیجه ای نداد، روابط با پاکستان کاهش یافت و نزدیکی افغانستان با هند بیشتر شد.

وی خاطرنشان کرد که دلیل دخالت ها و دست اندازی های پاکستان در افغانستان هم موضوع خط دیورند است و تا زمانی هم که این موضوع حل نشود و طرفین به تفاهم نرسند این مشکلات همچنان ادامه خواهد داشت.

این روزنامه نگار افغان گفت: مقامات افغان بارها اعلام کرده اند که تروریزم و افراط گرایی از سوی پاکستان به افغانستان تحمیل می شود و چندی پیش در نظر بود علیه پاکستان به شورای امنیت سازمان ملل شکایت شود. اکنون هم خواست افغانستان از اعضای جامعه ی جهانی این است که به پاکستان فشار وارد کنند تا دست از این اقدامات خود بردارد.

بهراد عنوان کرد که برای رهایی از مشکلات و دخالت های پاکستان، دولتمردان افغان می توانند موضوع به رسمیت شناختن خط دیورند را در دستور کار خود قرار دهند زیرا اقوامی که در آنسوی خط قرار دارند اکنون بیشتر به پاکستان تمایل دارند و دولت پاکستان هم تاسیسات زیادی را در آن قسمت احداث کرده و فعالیت های گسترده ی آموزشی و فرهنگی نیز در طول سالیان متمادی داشته است.

وی اضافه کرد: کشورهای قدرتمند و از جمله امریکا هم که در منطقه ادعای جنگ علیه افراط گرایی و تروریزم را دارند باید فشارهای لازم را بر پاکستان وارد کنند و کمک های خود را هم به آن کشور قطع کنند یا کاهش دهند تا آن کشور دست از حمایت از تروریست ها و صدور آن ها به افغانستان بردارد.

 

کلیدواژه