قوس 10, 1396 11:45 Asia/Kabul
  • انتظارات افغانستان از سازمان همکاری شانگهای

رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان برای شرکت در اجلاس نخست وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به شهر سوچی روسیه،سفرکرد.

"عبدالله عبدالله" در نشست سازمان همکاری شانگهای ، درباره گسترش همکاری‌های منطقه‌ای، افزایش داد و ستد بازرگانی و تجاری، مبارزه با تروریسم  و جلب حمایت کشورهای منطقه از روند صلح و ثبات در افغانستان،سخنرانی خواهد کرد.

وی در حاشیه این اجلاس با نخست وزیر روسیه و مقامات کشورهای چین، قزاقستان، قرقیزستان ، تاجیکستان، ازبکستان ،‌ دبیرکل سازمان همکاری‌ شانگهای، نمایندگان ایران، بلاروس ، ترکیه، جمهوری آذربایجان و همچنان نمایندۀ سازمان ملل دیدار و گفتگو کند.

سازمان همکاری شانگهای در سال 2001 از سوی چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان به منظور همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی و با هدف برقرار کردن موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو تاسیس شد.

افغانستان که درحال حاضر عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای است،عضویت دائم در این نهاد منطقه ای را خواستار است.

توسعه همکاری های منطقه ای ، راهبرد دولت افغانستان است که گسترش همکاری با اعضای سازمان همکاری شانگهای به خصوص پس از تبدیل عضویت ناظر این کشور به عضویت دائم،افق مورد انتظار کابل است.

این راهبرد به خصوص به دلیل بی توجهی کشورهای غربی و نهادهای بین المللی به ضرورت همکاری با دولت افغانستان برای مقابله با افراط گرایی وکمک به تامین صلح و ثبات  در این کشور،بیش از پیش مورد توجه مقامات کابل قرار گرفته است.

با توجه به این که تروریسم و مواد مخدردوچالش اصلی در افغانستان،کشورهای منطقه را هم در معرض آسیب های جدی قرار داده است، دولت کابل انتظار دارد تا اعضای سازمان همکاری شانگهای با درک این مسئله که تداوم بحران امنیتی و مواد مخدردرافغانستان،آنها را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد،سازوکارهمکاری مستمر با این کشور را به منظور مقابله با تهدید مشترک را در دستور کار قرار دهند.

"داوود مرادیان" کارشناس مسائل سیاسی در افغانستان می گوید،این کشور از سازمان شانگهای انتظار دارد به عنوان یک مکانیزم منطقه ای، بسترهای تقویت همکاری میان کشورهای منطقه برای مبارزه با تهدیدات مشترک را مهیا نماید.

به ویژه آنکه برخی اعضای سازمان همکاری شانگهای هم مرز با افغانستان هستند واحتمال مواجهه آنان با دو پدیده خطرناک تروریسم و مواد مخدربیش از کشورهای دیگر است.

اگرچه این دو معضل اساسی دولت افغانستان به خصوص مواد مخدر فراتر ازهمسایگان، برخی کشورها از جمله روسیه را هم تحت تاثیر قرار داده است. مقامات مسکو بارها از بی مبالاتی نیروهای خارجی در مقابله با باندهای سازمان یافته قاچاق مواد مخدرو ترانزیت این مواد  به خارج از افغانستان بشدت انتقاد کرده اند.

روسیه یکی از مسیر‏های قاچاق مواد مخدر تولید شده در افغانستان به غرب اروپا است‏.گفته می شود سالانه بیش از 30 تن هرویین از افغانستان به روسیه قاچاق می‌شود که فقط 10 درصد از این مقدار توسط نیروهای مبارزه با مواد مخدر این کشورکشف شده و 90 درصد باقی مانده در روسیه به مصرف می‌‏رسد که این مسئله مقامات کاخ کرملین را بشدت نگران کرده است.

علاوه بر این حضور گروه تروریستی -تکفیری داعش در افغانستان و تمایل گسترش پذیری این گروه به کشورهای همسایه  افغانستان از جمله اعضای سازمان همکاری شانگهای موجب  شده تا کشورهای منطقه بیش از گذشته در معرض ترورریسم فرامرزی در افغانستان قرار داشته باشند.

در چنین شرایطی است که افغانستان انتظار دارد اعضای سازمان همکاری شانگهای با هدف مقابله مشترک با تروریسم و مواد مخدر و همچنین ایجاد توازن درجهان چند قطبی،مشارکت خود با دولت کابل برای مقابله با این دو پدیده خطرناک منطقه ای و بین المللی را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهند. به نظر می رسد،با بهبود اوضاع امنیتی در افغانستان و کاهش تولید و قاچاق مواد مخدر،بسترهای مناسبتری برای همکاری اقتصادی اعضای شانگهای با این کشور فراهم خواهد شد.